هنرگرافیک و طراحی لوگو

هنرگرافیک و طراحی لوگو

هنرگرافیک و طراحی لوگو

هنرگرافیک و طراحی لوگو

استفاده از طراحی گرافیکی در تولید پوستری از اثرات مخرب ویروس کرونا

استفاده از طراحی گرافیکی در تولید پوستری از اثرات مخرب ویروس کرونا


داستان ویروس کرونا را دیگر همه میدانند. ویروسی که باعث شد که هزاران نفر در سراسر دنیا بمیرند و ده ها بیمارستان پر از بیماران بدحال شود. همچنین این ویروس باعث شد تا هزاران نفر در سراسر دنیا مجبور شوند که در خانه هایشان بمانند. این در خانه ماندن ها باعث شد که تغییرات زیادی در زندگی آن ها رخ دهد و بسیاری از موضوعات مربوط به زندگیشان زیر و رو شود. این مشکلات پیش آمده باعث شد تا مشکلات جدید دیگری در پی این مشکلات بوجود بیاید که توضیح دادن این که چه تغییراتی در زندگی آن ها ایجاد شده است کمی مشکل می باشد.

بنابراین گفتن این که داستان ویروس کرونا چگونه بر روی زندگی انسان ها تأثیر داشته است کاری است کمی دشوار!


بهترین روش برای توضیح دادن مشکلاتی که ویروس کرونا در زندگی انسان ها ایجاد کرده است؛ این است که از علم و دانش کمک بگیریم و سعی کنیم که این علم و دانش را با هنر (هنر طراحی) تلفیق نماییم. این دقیقاً همان کاری است که گروهی از دانشجویان فیزیک به همراه گروهی از دانشجویان در رشته طراحی گرافیک در دانشگاه کورتلند (Cortland) انجام داده اند!

استاد راهنمای دانشجویان رشته فیزیک، یعنی استاد اریک ادلانگ (Eric Edlund) در دپارتمان فیزیک، و همچنین استاد راهنمای مربوط به دانشجویان هنرهای گرافیکی، یعنی استاد سیلویا کاداس (Szilvia Kadas) سعی می کنند تا هرکدامشان به صورت مستقل با دانشجویان خودشان کار کنند تا بتوانند روشی پیدا کنند که با استفاده از این روش دانشجویان فیزیک به همراه دانشجویان هنرهای گرافیکی بتوانند با هم همکاری کنند و مشکلاتی را که ویروس کرونا برای انسان ها ایجاد کرده است را در طرح هایی گرافیکی به تصویر بکشند.

قبل از این که این همکاری آغاز شود، به این دانشجویان یک لیستی از خطراتی که شیوع ویروس کرونا برای انسان ها داشته است داده شد. به آن ها اعلام شده بود که این ویروس مشکلاتی را از قبیل تغییر آب و هوا، مشکلات شخصی برای انسان ها، مشکلات مختلف در زمینه تنوع زیستی و مشکلات در زمینه بهداشتی و پزشکی را ایجاد کرده است. هنگامی که پروژه به تاریخ اجرای خودش در ماه مارس رسید؛ این دانشجویان سعی کردند تا در کنار هم کار کنند تا به نتیجه ای مطلوب برسند و بتوانند که مضراتی را که ویروس کرونا برای انسان ها داشته است به شکل بهینه ای نشان دهند.


دانشجویان رشته طراحی گرافیک به همراه دانشجویان گروه فیزیک با هم کار کردند و سعی کردند تا یک تیم کلی دو-رشته ای با هم تشکیل دهند تا درباره سه موضوع اصلی که در زیر به آن اشاره شده است با هم بحث کنند:

-  موضوع اول: چگونه فاصله گذاری اجتماعی (Social distancing) و قرنطینه افراد می تواند بر روی شیوع ویروس کرونا تأثیر داشته باشد؟

-موضوع دوم: در دسترس بودن منابع پزشکی مانند وجود کارکنان، تخت های بیمارستانی، دستگاه های مختلف مرتبط با تجهیزات پزشکی و ماسک ها چه تأثیری بر روی شیوع و یا عدم شیوع این بیماری دارند؟

-  موضوع سوم: چگونه فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه می تواند اقتصاد دنیا را تغییر دهد؟

دانشجویان برای بررسی کردن در این زمینه ها، به تحقیق و بررسی در اینترنت و منابع دیگر پرداختند. آن ها سعی کردند تا تمام مقالاتی را که در این زمینه موجود بوده است را بررسی کنند. سپس دانشجویان مربوط به بخش  فیزیک سعی کردند تا با دید فیزیکی، سوالات تحقیق را پاسخ دهد.

آنها سعی می کردند تا ببینند که آیا می توان مجموعه ای از معادلات را بر اساس شواهدی که در این زمینه وجود دارد ساخت که به ما یک دیدی در زمینه ریاضی بدهد که درک کنیم که چگونه ویروس کرونا توانسته است زندگی ما را تغییر دهد؟ آن ها در این زمینه به تحقیق و بررسی های زیادی دست زدند و سعی کردند تا یک مدلی در این زمینه ایجاد کنند.

هنگامی که مدلی که ساخته بودند کامل شد؛ دانشجویان فیزیکی سعی کردند تا از مدل های گرافیکی استفاده کنند و گزارش های تکنیکی ایجاد کردند که سعی کردند با استفاده از این گزارش ها توضیح دهند که چگونه این عوامل می تواند باعث شود که پارامترهای مختلف تغییر کند.


دانشجویان طراحی گرافیک نیز سعی کردند تا از این گزارش ها استفاده کنند و با استفاده از تمام اطلاعاتی که مربوط به دانشجویان بخش فیزیک بود و همچنین با استفاده از توانایی هایی که خودشان در زمینه طراحی دیجیتالی داشتند؛ یک پوستری با ابعاد 17*23 ایجاد کنند که در این پوستر به شکل بصری نشان داده شده باشد که تمام این یافته های فیزیکی به چه صورتی می باشند. این دانشجویان بعد از انجام این کار بیان کردند که انجام این کار برایشان خیلی مفید بوده است و منجر شده است که چیزهای زیادی را در زمینه طراحی گرافیکی یاد بگیرند. آن ها بیان کردند که انجام این کار برای آن ها سه پیامد اصلی و مهم داشته است: یکی این که چگونه به شکل بصری یک داستان بگوییم، یکی این که چگونه از اینفوگرافیک ها استفاده کنید و این که چگونه داده‌های علمی را بخوانیم تا بتوانیم معنی از آنها استخراج کنیم.

استاد راهنمای مربوط به دانشجویان هنرهای گرافیکی بیان کرد که هدفش از این کار این بوده است که آن ها بتوانند داده های فیزیکی را به صورت فرم های بصری ایجاد کنند و همچنین بتوانند با استفاده از این فرم های بصری داستانی را بیان کنند که عموم مردم بتوانند آن را درک کنند. این استاد ببیان کرد که این کار برای آن ها یک تمرین بسیار عالی است و به آن ها این امکان را می دهد تا بتوانند حقیقت کار را دریابند. این کار همچنین یکی از بخش های مهم و اساسی طراحی گرافیکی می باشد.

البته این دومین سال متوالی بود که دانشجویان  فیزیک و دانشجویان  طراحی گرافیکی در این دانشگاه با هم همکاری می کرده اند و قبل از این هم این دو گروه از دانشجویان در زمینه های دیگری با هم همکاری داشته اند. ولی این همکاری به اندازه داستان کرونا و کاری که آن ها می خواهند در زمینه کرونا انجام دهند موثر نبوده است.

آنها بیان کرده اند که خواندن این گزارش ها برای دانشجویانی که در زمینه هنرهای گرافیکی کار می کردند کمی دشوار بود و درک کردن جنبه های هنری مفاهیم فیزیکی برای آنها مشکل بود ولی آنها سعی کردند تا نکته های کلیدی آنها درک کنند.



دانشجویان رشته هنرهای گرافیکی گفتند که این تجربه برایشان یک تجربه جالبی بود به این دلیل که آنها هم با دنیای فیزیکی و نتیجه گیری های فیزیکی آشنا شدند و هم این که توانستند تا توانایی به تصویر کشیدن این پدیده های فیزیکی را پیدا کنند. آن‌ها می گفتند که این تجربه از این جنبه هم برایشان خوب بود که با دانشجویانی از یک گروه دیگر هم کار کرده اند.

انتخاب کردن ویروس کرونا و مضراتی که داشته است به عنوان موضوعی که درباره آن مطالب را می نوشتند؛ یکی از بهترین انتخاب ها بود. به این دلیل که نشان دهنده این بود که آن ها به فکر ساکنین کره زمین هستند و سعی می کردند تا مشکلاتی را که ممکن است این ساکنین با آن مواجه شوند برطرف کنند. آنها همچنین در طول تهیه این پوستر یاد گرفتند تا درک کنند که شیوه هایی را که این ویروس حیات را در کره زمین دستخوش تغییر و تحول می کند را بیشتر درک کنند.

استاد راهنمای این دانشجویان بیان کرد: "هر زمانی که ما بتوانیم به شیوه ای به این دانشجویان درسی بدهیم؛ باید به عنوان یک استاد به خودمان افتخار کنیم...و در این جا توانستیم تا به آن‌ها بیاموزیم که چگونه مشکلاتی را که بحران کرونا برای ما ایجاد کرده است را می توانند بررسی و جمع آوری کنند. آن ها نسبت به این موضوع علاقه مندی زیای نشان دادند و یکی دیگر از جنبه های مثبت انجام این کار این بود که این کار منجر شد تا بخش آموزش برای ما آسان تر شود به این دلیل که نیازی نبود که ما به عنوان استاد، کاری برای آن ها انجام دهیم و آن ها خودشان می توانستند تا از پس کارشان برآیند"



یکی از این دانشجویان مربوط به بخش فیزیکی که نام او جوز دیاس (Joze Diaz) بود؛ وظیفه داشت تا تأثیر اقتصادی ویروس کرونا را بر روی بخش اقتصادی دنیا مورد بررسی قرار دهد. او برای این کار بحران بزرگ اقتصادی آمریکا در دهه 1930 هم همچنین بحران سال 2008 را مورد بررسی قرار داد و سعی کرد تا با تحلیل های علمی و بررسی کردن اعداد و ارقام، بررسی کند که کرونا قرار است چه مشکلاتی در آینده ایجاد کند. او در این باره بیان کرد که کار بررسی اقتصادی برای من که رشته فیزیک خوانده ام خیلی جالب بود و در این زمینه چیزهای جالبی را یاد گرفتم. من هرگز چنین کاری انجام نداده ام. برای من خیلی جالب بود و استاد راهنمای هم من در این زمینه به من کمک های زیادی کرد و من را با چم و خم این کار آشنا کرد که من از او سپاسگذار می باشم. ما در نهایت با کمک همدیگر توانستیم یک مدلی را برای خودمان ایجاد کنیم که بتواند به خوبی به همه نشان دهد که ویروس کرونا برای سیاره ما و ما انسان ها چه مشکلاتی را ایجاد کرده است.

همچنین، برخی دیگر از دانشجویان بیان کردند تا این پروژه به آنها کمک کرده بود که تغییراتی را که در دنیا وجود دارد احساس کنند و همچنین باعث شد تا احساس کنند که با داستان های جدیدی درباره موضوع کرونا آشنا شوند.

برخی دیگر از این دانشجویان بیان کردند که این کار به آنها کمک کرده است تا درک کنند که حفظ کردن محیط زیست می تواند چقدر در زندگی افراد مفید باشد. به عنوان مثال، یکی از این دانشجویان چنین بیان می کرد:

در ابتدا، من فکر نمی کردم که بتوانم مدل های پیچیده فیزیکی مرتبط را درک کنم. ولی کم کم با کمک استاد راهنمایی که داشتم توانستم درک بهتری از کار داشته باشم. بسیاری از خانواده های این افراد نیز به آن ها در کارشان کمک کردند.

استاد راهنمای هر دو گروه از این دانشجویان بیان کرد که بخشی از این موضوع مرتبط با طراحی گرافیکی می شد که دانشجویان این رشته توانستند به خوبی آن را انجام دهند و بخشی دیگر هم مرتبط با درک کردن مفهوم های فیزیکی می شد که دانشجویان مربوط به رشته فیزیک توانستند به خوبی آن را انجام دهند.

الدامار استادیو (Eldamar Studio)؛ نرم افزاری برای کمک کردن به طراحان گرافیکی

الدامار استادیو (Eldamar Studio

نرم افزاری برای کمک کردن به طراحان گرافیکی


در این مقاله قصد داریم تا نرم افزاری را به شما معرفی کنیم که در کار طراحی گرافیکی به شما کمک زیادی می کند.  ما به عنوان طراح، همیشه به دنبال روش‌هایی می گردیم که بتوانیم کیفیت طراحی پروژه های خودمان را ارتقاء دهیم. در صورتی که شما یک فردی باشید که در زمینه طراحی گرافیکی کار می کنید، این موضوع به این معنی است که شما می توانید با اضافه کردن تصویرات و طراحی های بیشتر و همچنین اضافه کردن المان های زیباتر به طراحی خودتان این کار را انجام دهید.

نرم افزار الدامار استادیو یا Eldamar Studion، که توسط متخصصان در این زمینه تولید شده است؛ به شما این امکان را می دهد که بیشتر از 7500 پس زمینه با رزولوشن بالا به کارتان اضافه کنید. شما می توانید از این پس زمینه ها که دارای اندازه ها و اشکال مختلفی هستند استفاده کنید تا کارتان را رونق دهید. شما با استفاده از این نرم افزار قادر هستید تا به طراحی های گرافیکی که دارید، نمایی جدید اضافه کنید.

این ابزار به شما این امکان را می دهد که بتوانید به طراحی های خودتان شکل و شمایل جدیدی اضافه کنید و همچنین می توانید با استفاده از این نرم افزار رزولوشن بسیاری از طراحی های خودتان را تغییر دهید. شما در این نرم افزار تقریباً 2000 پس زمینه خواهید داشت که می توانید از آن ها استفاده کنید. این پس زمینه هایی که قرار است به طراحی شما اضافه شوند؛ شامل پس زمینه هایی درباره موضوعات مختلف و با تم های مختلف هستند که تمام آن ها می توانند گزینه هایی مناسب برای شما باشند. این پس زمینه ها هم در حوزه دیجیتال و هم در حوزه پرینت برای شما فراهم هستند و شما این توانایی را دارید که برای این پس زمینه ها جستجو کنید و در میان کتابخانه ای که این نرم افزار در اختیار شما قرار می دهد، این پس زمینه ها را پیدا کنید و پس زمینه ای را که می بینید برای کار طراحی گرافیکی تان از همه بیشتر موثر است اعمال کنید.


این نرم افزار دارای کتابخانه ای وسیع است که شما می توانید از میان پس زمینه های مختلفی که در این کتابخانه وجود دارد، پس زمینه ای را انتخاب کنید که از همه به نفع کار شما می باشد. همچنین این نرم افزار دارای راهنمای بسیار جامعی می باشد که شما می توانید با استفاده از این راهنما بررسی کنید که کارایی این نرم افزار چیست و چه کارهایی از این نرم افزار بر می آید. این نرم افزار هم با ویندوز سازگاری دارد و هم با مک، بنابراین شما این توانایی را خواهید داشت تا در هر دستگاهی که می خواهید از این نرم افزار استفاده کنید.

همان طور که اشاره شد، ویژگی هایی که این نرم افزار در اختیار شما می گذارد، ویژگی هایی متنوع هستند که به شما کمک میکنند تا کار طراحی گرافیکی را بهتر از آن چیزی که قرار بود باشد انجام دهید.

چه چیزی باعث می شود که یک لوگوی خوب داشته باشیم؟

چه چیزی باعث می شود که یک لوگوی خوب داشته باشیم؟


همان طور که می دانید، داشتن یک لوگوی خوب یکی از مهم ترین ویژگی‌هایی است که یک شرکت یا برند می تواند داشته باشد. در حقیقت داشتن یک لوگوی خوب است که باعث می شود که برند و یا یک شرکت معروف شود. در صورتی که برندی وجود داشته باشد که از نظر کیفیتی بسیار مناسب عمل کند ولی برای خودش یک لوگوی خوب نداشته باشد؛ کارش به تباهی می‌کشد! اما در صورتی که برندی باشد که کیفیت خدمات و کالاهای تولیدی آن معمولی باشد اما در عوض برای خودش یک لوگوی خوب داشته باشد؛ می‌توان انتظار داشت که در کارش موفقیت آمیز عمل کند. بنابراین وجود یک لوگوی مناسب برای یک برند یکی از بهترین و مناسب‌ترین نکته هایی است که باید درنظر داشته باشند. بنابراین همان طور که گفتیم، طراحی لوگو، به عنوان یکی از مهم ترین بخش ها و کلیدی ترین بخش‌ها در برندینگ، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و لذا باید جدی گرفته شود. از این رو خیلی مهم است که مهارت‌ها و علوم مرتبط با طراحی مناسب لوگو را درک کنیم. باید گفت که در صورتی که شما بتوانید این مهارت‌ها را درک کنید، می‌توانید در کارتان موفق شوید و بنابراین می‌توانید انتظار داشته باشید که برندی داشته باشید که از مشهوریت زیادی برخوردار باشد. بنابراین در این مقاله قصد داریم تا نکته هایی را که برای طراحی مناسب یک لوگو باید درنظر داشته باشید؛ ارایه کنیم:

1) سعی کنید میان رنگ‌هایی که در طراحی وجود دارد؛ توازن لازم را برقرار سازید.

اولین نکته ای که در طراحی لوگو باید به آن توجه کنید این است که توازن مناسب را میان رنگ‌ها برقرار سازید. این موضوع خیلی اهمیت دارد. برای این کار می‌توانید در ابتدا لوگوی مربوط به یکی از برندهایی را که بسیار موفق است انتخاب نمایید و سعی کنید به طرح ها و رنگ‌هایی که در آن وجود دارد نگاهی بیندازید. به عنوان مثال لوگوی مربوط به BP، به شکل بسیار هنرمندانه ای رنگ های سبز و زرد را با هم ترکیب کرده است.

شما نیز می توانید همین کار را بکنید. شما باید این رنگ‌ها را به شکل هنرمندانه ای به گونه ای با هم ترکیب کنید که یک شکل همگن ایجاد شود که چشم مخاطب را بگیرد و کاری کند که این مخاطب به آن توجه کند.

2) سعی کنید با استفاده از رنگ‌ها، تغییرات زیادی در طراحی ایجاد کنید.

یکی دیگر از نکته‌هایی که در این زمینه باید درنظر داشته باشید این است که شما می‌توانید با استفاده از رنگ‌ها، تغییرات زیادی ایجاد کنید. ایجاد کردن تغییر با استفاده از رنگ‌ها بسته به این دارد که تا چه میزان موضوع روان شناسی رنگ‌ها را یاد گرفته باشید. در صورتی که شما بتوانید به خوبی این موضوع را درک کرده باشید؛ می توانید به راحتی از این رنگ ها استفاده کنید تا کارتان را بهتر انجام دهید و تأثیرگذاری بیشتری داشته باشید. البته نباید فراموش کنید که وقتی که از رنگ‌ها استفاده می‌کنید باید به موضوع ارتباطی که شکل و طراحی و حتی استفاده از رنگ‌ها با شرکت شما خواهد داشت هم توجه داشته باشید و رنگ ها را به شکلی انتخاب کنید که مرتبط با کارتان باشند.

3) به نوشته های لوگو توجه کنید.

لوگوی یک شرکت، در حقیقت مانند پنجره ای است که مشتریان و مخاطبین و به طور کلی تمام افراد می توانند شرکت شما را از طریق این پنجره ببینند؛ اما حقیقت این است که کار به اینجا ختم نمی‌شود! در واقع باید گفت که یکی از مهم ترین نکته هایی که در طراحی لوگو باید به آن توجه داشته باشید؛ متن هایی است که در آن نوشته شده است. این متن ها باید به گونه ای نوشته شوند که داستان شما و شرکت شما را به شیوه ای گیرا و مناسب برای افرادی که آن را برای اولین بار می خوانند تعریف کنند. انجام این کار ممکن است به نظر کمی سخت بیاید ولی کم کم به آن عادت خواهید کرد. این بخش یکی از سخت ترین بخش هایی است که طراحان به هنگام طراحی لوگو با آن مواجه می شوند.


4) سعی کنید در فضاهای سفید، تعادل ایجاد کنید.

هنگامی که می خواهید لوگو طراحی کنید، یکی از مهم ترین نکته ها باید این باشد که در استفاده از فضاهای سفید متعادل عمل کنید. در صورتی که بتوانید چنین تعادلی را در این کار ایجاد کنید؛ موفقیت شما حتمی خواهد بود. بنابراین باید سعی کنید تا طراحی لوگو را به شیوه ای انجام دهید که برایتان بهترین نتیجه را می دهد. در صورتی که در طراحی لوگو تمام اجزا به گونه ای از هم  فاصله داشته باشند؛ نمی‌توانید کار را به آن شکلی که می‌خواهید انجام دهید. همچنین لوگوهایی هم که به گونه ای طراحی شده اند که در آن اجزا همه کنار هم هستند؛ کار طراحی دشوار می باشد. بنابراین سعی کنید در استفاده کردن از فضای سفید در طراحی لوگوها، حداکثر تلاش خودتان را بکنید که بهترین تعادل ایجاد شود.

5) بین تمام المانهای طراحی تعادل ایجاد کنید.

یکی دیگر از کارهایی که در این زمینه باید انجام دهید این است که بین تمام المان‌های طراحی، تعادل ایجاد کنید. این کار باعث می‌شود که در یک نگاه کلی، لوگو به نظرتان جذابتر باشد. یکی از مهم ترین عواملی که باعث می شود که این تعادل میان اجزا و المان های طراحی لوگو ایجاد شود؛ ایجاد کردن هارمونی میان اشکال، فضاهای سفید، نوشته ها و رنگ‌ها می‌باشد. در صورتی که شما بتوانید این تعادل را به این شکل میان این ها ایجاد کنید؛ خواهید توانست تا طراحی لوگو را به بهترین شکل ممکن به انجام برسانید.


و در آخر این که:

با این که توصیه هایی که در بالا درباره طراحی لوگو ارایه شد عوامل کلیدی هستند؛ باز هم عوامل زیاد دیگری هستند که در این جا آورده نشده اند؛ ولی در مجموع با عمل کردن به این عوامل می‌توانید انتظار داشته باشید که لوگویتان به موفقیت دست یابد.

5 نکته برای این که یک لوگوی مناسب برای برندتان طراحی کنید


5 نکته برای این که یک لوگوی مناسب برای برندتان طراحی کنید

همان طور که می‌دانید، "لوگو" (Logo) یکی از مهم ترین پارامترهایی است که در موضوع برند باید در نظر داشته باشید. طراحی کردن لوگو موضوعی است که باید حتماً به آن رسیدگی کرد. برندهایی که لوگوی مناسب دارند؛ نسبت به برندهایی که لوگوی مناسب ندارند، شانس بیشتری برای موثر بودن  و موفقیت دارند. به عبارت دیگر لوگوهایی که در ذهن می ماند؛ نسبت به لوگوهایی که در ذهن نمی ماند؛ از احتمال بیشتری برای موفق شدن در بازاریابی برخوردار می باشند. بنابراین خیلی مهم است که برای برندتان یک لوگوی مناسبی طراحی کنید. شما باید درک کنید که موفق شدن  و یا شکست خوردن تجارت شما ممکن است بستگی مستقیمی به همین موضوع داشته باشد و بنابراین موضوع طراحی لوگو موضوعی است که باید آن را جدی گرفت. باید درک کنید که تجارت شما را با لوگویی خواهند شناخت که مربوط به این تجارت است و همچنین شما می توانید بگویید که لوگویی که برای تجارتتان انتخاب کرده‌اید؛ در حقیقت مانند نشانه و علامتی است که مربوط به برندتان می باشد.

تحقیقات گسترده ای که در این زمینه انجام گرفته است نشان داده است که در شرکت‌هایی که لوگوی بهتری برای خودشان طراحی کرده اند؛ شانس موفقیت نسبت به شرکت‌هایی که لوگوی بی‌کیفیت‌تری دارند؛ به طرز بسیار زیادی بیشتر است. بنابراین این که درک کنید که طراحی کردن لوگو برای کار چه اهمیت زیادی دارد؛ موضوعی است که بدون تردید می‌تواند شما را به موفقیت برساند. پس سعی کنید به این موضوع اهمیت زیادی بدهید و سعی نمایید تا کار طراحی لوگو را به شیوه ای که مناسب شرکت و برندتان است؛ انجام دهید. چون لوگویی که شما برای برندتان انتخاب می‌کنید؛ نشانه ای است که می تواند تا حدود زیادی تعیین کننده این باشد که در شرکتتان شکست می‌خورید و یا اینکه پیروز می شوید. لوگوهایی که رنگ های بهتری دارند، مشتریان را بهتر از لوگوهایی که رنگ‌های بی روح تری دارند جذب می کنند. همچنین وقتی که شما در این لوگوها از شکل ها و شمایل بهتری استفاده می‌کنید؛ می‌توانید اطمینان داشته باشید که افراد بیشتری جذب کارتان شوند. بنابراین در مجموع باید به بحث طراحی لوگو توجه کرد. در این مقاله قصد داریم تا 5 توصیه را برای این که طراحی لوگوی بهتری داشته باشید به شما ارایه کنیم.



توصیه اول: سعی کنید منحصر به فرد باشید.

در دنیای رقابتی امروز، شرکت‌های زیادی هستند که برای این که با هم رقابت کنند؛ سعی می‌کنند تا لوگوهای مختلف و متفاوتی را تولید کنند. بنابراین رقابت کردن در این دنیا برای طراحی کردن لوگوهای مختلف، ممکن است کار دشواری باشد. ممکن است شما احساس کنید که لوگوهای زیادی در دنیا هستند که شما برای این که بتوانید با این لوگوهای متنوع رقابت کنید؛ به مشکل برخورد کنید. اما حقیقت امر این است که این چنین نیست. به عبارت دیگر، شما شانس موفق شدن در این زمنه را دارید. ولی باید کمی تلاش کنید. یکی از مهم ترین جنبه هایی که در این راستا باید درنظر داشته باشید این است که باید سعی کنید تا در کارتان منحصر به فرد باشید. در صورتی که در کارتان منحصر به فرد باشید؛ می توانید انتظار داشته باشید که مخاطبین و هواداران بیشتری را به خودتان جلب کنید. این منحصر به فرد بودن در کار می تواند به شما کمک کند تا در کارتان موفق تر شوید. برای این که منحصر به فرد باشید باید ایده هایی جدید داشته باشید و سعی کنید تا کار طراحی لوگو را به شیوه ای موثر و جدید بررسی کنید.

توصیه دوم: به ایده مرکزی لوگو توجه کنید.

توجه کنید که ایده اصلی که لوگو براساس آن شکل گرفته خیلی مهم است. در صورتی که شما برای انتخاب کردن لوگویتان یک ایده مناسب داشته باشید؛ می توانید کاری کنید که شانس موفق شدنتان در کار افزایش پیدا کند. شما باید به اهمیتی که داشتن یک ایده مناسب برای لوگو برای شما دارد توجه ویژه ای داشته باشید. مفهومی که شما می خواهید طراحی لوگو را بر آن اساس بنا کنید؛ باید مفهومی منحصر به فرد، قوی و با معنی باشد. این مفهوم و ایده اصلی باید هر سه تا از این ویژگی ها را داشته باشد. بنابراین توجه کردن به ایده اصلی که یک لوگو باید داشته باشد یکی از مهم ترین موضوعاتی است که باید به آن توجه کرد.



ایده اصلی که طراحی لوگو بر آن اساس قرار دارد؛ باید ایده ای باشد که اول از همه مرتبط با شرکت شما باشد. در حقیقت این ایده باید نشان دهنده هویت برند شما باشد. بنابراین در صورتی که شما یک ایده ای داشته باشید که به خوبی نشان دهنده برند شما باشد؛ می توانید انتظار داشته باشید که در کارتان موفق شده اید.

توصیه سوم: ساده بودن را فراموش نکنید.

یکی دیگر از نکته‌هایی که به هنگام طراحی کردن لوگو باید درنظر داشته باشید این است که باید به موضوع سادگی توجه کنید. در صورتی که طراحی لوگوی شما پیچیده باشد؛ برای شما و تجارتتان مشکل ایجاد می کند. تجارت ها و برندهایی که دارای لوگوهایی هستند که بسیار ساده هستند؛ نسبت به تجارت هایی که لوگوهایی دارند که طراحی کردن آن بسیار پیچیده می باشد؛ از شانس بسیار بیشتری برای موفق شدن برخوردار می باشند. تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته است نشان داده است که وقتی که یک لوگو را به شیوه ای ساده طراحی کنید؛ می‌توانید انتظار داشته باشید که مخاطبین بیشتری جلب آن شوند. در صورتی که اگر همان لوگو را به شکل پیچیده ای طراحی کنید احتمال این که افراد بیشتری جلب آن شوند کمتر می باشد. بنابراین سعی کنید طراحی لوگو را به شیوه ای ساده انجام دهید. در صورتی که طراحی لوگو به شکل پیچیده انجام شود، کار شما را مشکل برخورد می کند. البته باید این نکته را هم درنظر داشته باشید که طراحی لوگویی که به شکلی بیش از حد ساده انجام شود نیز، برای شما مشکل ساز خواهد شد و این نوع طراحی نیز قابل قبول نیست.


توصیه چهارم: به رنگ ها در انتخاب لوگو اهمیت بدهید.

یکی از نکته‌های مهمی که شما در طراحی کردن لوگو برای یک شرکت باید درنظر داشته باشید؛ توجه کردن به رنگ‌ها می باشد. اهمیت و تأثیری که رنگ ها بر روی روان انسان ها می‌گذارند؛ بسیار مهم است و روز به روز با پیشرفت علم روان شناسی بر اهمیت آن‌ها افزوده می شود. امروزه شاخه‌ای از علم روان شناسی به نام روان شناسی رنگ ایجاد شده است که بر اهمیتی که استفاده از رنگ ها دارند تأکید می‌کند. بنابراین خیلی مهم است که شما برای کارتان از رنگ‌هایی استفاده کنید که چشم مخاطبین را می‌گیرند. در صورتی که از رنگ‌هایی استفاده کنید که حالت بی رنگ دارند و برای آن‌ها مشکل ایجاد می‌کنند؛ نمی‌توانید موفق شوید. همچنین در صورتی که از رنگ‌هایی استفاده کنید که زیادی تند هستند این امر باعث می شود که آن ها زده شوند. بنابراین به اهمیتی که استفاده کردن از رنگ ها برای شما دارد توجه بسیار زیادی داشته باشید.


توصیه پنجم و پایانی: لوگوی شما باید قابلیت انعطاف پذیری زیادی داشته باشد.

وقتی که شما لوگو طراحی می‌کنید؛ باید حتماً این نکته را درنظر بگیرید که لوگویی که دارید طراحی می‌کنید باید قابلیت انعطاف پذیری داشته باشد. به این معنی که شکل و شمایل طراحی آن باید به گونه ای باشد که شما بتوانید آن را هم به شکل بزرگ (در ابعاد بزرگ برای مصارف شرکتی) و هم به شکل کوچک (در اسکیل‌های کوچک) تهیه کنید. این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال فرض کنید که لوگویی وجود داشته باشد که چنین وضعیتی را نداشته باشد (به این معنی که شما نتوانید ابعاد آن را تنظیم کنید) در این صورت، با مشکل مواجه می شوید. به عنوان مثال در صورتی که آن را در وب سایتتان قرار داده باشید؛ وقتی که خواستید این وب سایتتان را برای موبایل بهینه سازی کنید؛ مشکل ایجاد خواهد شد. به این دلیل که لوگوی شما به شکلی است که نمی‌توانید آن را در ابعاد موبایل قرار دهید و همین کار باعث می شود که شرکت شما نتواند وب سایتش را برای موبایل بهینه سازی کند و در نهایت ضرر می کند.

اهمیت بازطراحی لوگوها چیست؟

اهمیت بازطراحی لوگوها چیست؟


 هدف کلی از یک لوگو چیست؟

هدف کلی از داشتن یک لوگو این است که برای یک شرکت، یک هویتی ایجاد شود که مشتریان بتوانند شرکت را با این هویت بشناسند. بنابراین می توان گفت که لوگوها در حقیقت "چهره" یک تجارت می باشند. بنابراین خیلی مهم است که "چهره" ای که شرکت و تجارتتان دارد، دارای اثر مثبتی بر روی مشتریانتان باشد.

چرا لوگو در میزان جلب مشتری برای وب سایت های تجاری به این اندازه اهمیت دارد؟

به طور کلی همه ما انسان ها موجوداتی هستیم که اشکال بصری بر روی ما تاثیر زیادی دارند. بنابراین می توان گفت که طراحی و محتوای وب سایتمان خیلی مهم است ولی یکی از مهم ترین و کلیدی ترین بخش های طراحی وب سایت که می تواند در میزان جلب شدن مشتریان به عنوان بازدیدکننده از این وب سایت اثر زیادی داشته باشد؛ بخش "طراحی لوگو" است. مطالعات نشان داده اند که مغز افراد تصاویر را 60000 برابر سریع تر از متن ها مورد پردازش قرار می دهد! همچنین  کلمات در حافظه کوتاه مدت ما پردازش می شوند در صورتی که تصاویر به حافظه بلند مدت ما می روند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که استفاده از لوگو در وب سایت ها می تواند تاثیر بسیار بیشتری حتی از محتوایی داشته باشد که در وب سایت وجود دارد. به این دلیل که افرادی که به عنوان بازدیدکننده از وب سایت دیدن می نمایند؛ وقتی که لوگو وب سایت (که همان لوگوی مربوط به شرکت مورد نظر دارنده وب سایت می باشد) را می بینند؛ تصاویر آن را به حافظه درازمدتشان می برند و سعی می کنند تا آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

البته انواع مختلفی لوگو وجود دارد که تمام انواع آن هدف مشترکی دارند: هدف تمام انواع طراحی های لوگو این است که یک تصویری را در ذهن مشتریان و مخاطبین قرار دهند که خاطره انگیز باشد. آن ها می توانند به این روش کاری کنند که مشتریان به برند مورد نظر وفادار شوند!

بنابراین همان طور که بیان شد، وقتی که یک لوگوی مناسب برای برند وجود داشته باشد مشتریان بیشتری جلب می شوند.

چرا باید هر چند وقت یک بار لوگو را دوباره طراحی کرد؟

برند شرکت شما و همچنین هویت شرکت شما برای موفقیتی که بدست می آورد، عواملی ضروری می باشند. در صورتی که شرکتی یک هویت برند مناسب داشته باشد، موفق شدن آن حتمی است. یک لوگوی خوب برای یک شرکت، در حقیقت می تواند نماینده آن شرکت باشد. با استفاده از یک لوگوی خوب می توان پیام هایی را که شرکت مایل است به مشتریان و مخاطبین برساند منتقل کرد. بنابراین باید لوگو را طوری طراحی کرد که با آخرین تغییرات طراحی روز، مطابقت داشته باشد. در لوگو، شما باید بر روی نقاط قوتی که شرکتتان دارد تمرکز کنید و ارزش های کلیدی تجارتتان را بیان کنید. همچنین لوگو برای این که بتواند بر روی ذهن مشتریان و مخاطبین تاثیر داشته باشد؛ باید خاطره انگیز باشد. به این دلایل، لوگوی شرکت ها و تجارت هایی که در کارشان خیلی موفق بوده اند؛ همیشه با آخرین تغییرات روز وقف پیدا کرده اند.

در صورتی که شما می خواهید وب سایت خودتان را دوباره طراحی کنید و یا این که می خواهید یک وب سایت جدیدی برای شرکتتان ایجاد کنید و احساس می کنید که لوگوی فعلیتان نمی تواند آن طور که باید و شاید نقاط قوت شرکتتان را نشان دهد؛ می توانید تصمیم بگیرید که دوباره لوگو را طراحی کنید. همیشه این موضوع را به خاطر داشته باشید که در صورتی که لوگوی شما نتواند به خوبی عمل کند؛ بدون تردید وب سایتتان هم نمی تواند عملکرد بهینه داشته باشد. بنابراین در صورتی که لوگو مناسب نباشد، اثر منفی بر روی عملکرد کلی وب سایت جدیدتان دارد.

بنابراین لوگوی شما باید قبل از این که وب سایتتان را طراحی کردید، طراحی شود. برای طراحی کردن مجدد لوگو نیاز به اطلاعات مختلفی دارید و نمی توانید این کار را به همین راحتی هم انجام دهید. برای این که لوگوی جدیدی طراحی کنید، باید به دنبال کتابچه ها و متن های راهنما بگردید (که به آنها راهنمای برند هم گفته می شود) و سعی کنید تا یک مجموعه ای از المان های برند را که برای طراحی جدید لوگو لازم است پیدا کنید و سعی کنید بر این اساس کار را انجام دهید. متن هایی وجود دارند که تمام جنبه های طراحی برند را پوشش می دهند و شما می توانید با استفاده از این متن ها کار را به شکل باکیفیتی انجام دهید. بخش هایی که در این راهنما می توانید درباره آنها مطلب داشته باشید شامل موارد زیرند: راهنمایی درباره لوگو، راهنمایی درباره تغییرات لوگو، راهنمایی درباره کاربرد لوگو، و مثال های مختلفی که در این زمینه درباره مطالبی مانند چگونگی استفاده از رنگ ها، چگونگی استفاده از آواتارها (برای بخش های مربوط به شبکه های اجتماعی)، چگونگی استفاده از المان های گرافیکی و غیره وجود دارند و شما می توانید از آن استفاده کنید.

نکته ای که اینجا باید درنظر داشته باشید این است که از آن جایی که به هنگام تغییر دادن لوگو و طراحی مجدد آن، این تغییر باید در تمام جنبه های کارتان منعکس شود؛ بنابراین وقتی که شما لوگوی جدیدی را طراحی کردید؛ باید تمام کارت های تجاری و تمام بخش هایی که مربوط به تبلیغاتتان می شود و در آنها از علامت لوگو استفاده می کرده اید را به روزرسانی کنید تا موضوع پیوستگی لوگو حفظ شود.

شما برای تغییر دادن برندتان می توانید از سرویس های مخصوص این کار استفاده کنید (سرویس هایی هستند که کارشان تغییر و به روزرسانی لوگو می باشد).

به عنوان مثال، می توان از لوگوی برند نایک (Nike) یاد کرد که بسیار خاطره انگیز می باشد و این برند هر چند سال یک بار طراحی لوگو را تغییر داده است و به روز رسانی نموده است.