هنرگرافیک و طراحی لوگو

هنرگرافیک و طراحی لوگو

هنرگرافیک و طراحی لوگو

هنرگرافیک و طراحی لوگو

ضرورت وجود علامت تجاری برای یک کمپانی




ضرورت وجود علامت تجاری برای یک کمپانی


یک علامت تجاری، از حقوق یک تجارت برای معرفی کردن کالاها و خدماتش محافظت می کند و کمپانی های دیگر را از استفاده هم این علامت تجاری برای همان کالاها و خدمات منع می کند.

برای این که یک علامت تجاری را به ثبت برسانید، یکی از سه اپلیکیشن های الکترونیکی در USPTO ، یعنی TEAS Plus، TEAS RF یا TEAS Regular را انتخاب کنید.

با این که شما می توانید از نظر قانونی یک علامت تجاری را در USPTO برای خودتان ثبت کنید، ولی پیشنهاد می شود که برای کمک گرفتن، از یک وکیل کمک بگیرید. استفاده از وکیل باعث می شود که این فرآیند ساده تر شود و همچنین دقت کار بالاتر می رود.



برای ایجاد کردن یک تجارت خلاقانه و موفق، این که برندی بسازید که مشتریان بتوانند آن را بشناسند و به آن اعتماد کنند، موضوع بسیار مهمی است. اگرچه، شما می توانید بدون یک علامت تجاری که از هویت برند شما محافظت نماید هم شما می توانید این کار را انجام دهید. ولی در این صورت، ممکن است برخی از کمپانی های رقیب، از نام تجاری و لوگوی شما استفاده کنند و این کار ممکن است منجر به این شود که مشتریان شما دچار سردرگمی شوند و حتی مشکلات قانونی برای شما پیش بیاید. این کار همچنین می تواند منجر به از دست رفتن مقدار زیادی از سرمایه تان شود. بنابراین باید درنظر داشته باشید که برای این که این ریسک ها را از بین ببرید، باید یک علامت تجاری برای خودتان ایجاد کنید.

به بیان کلی دافورد، موسس و مشاور شرکت دافورد لاو، دلایل مختلفی است که تجارت ها باید علامت تجاری خودشان را به ثبت برسانند. به عنوان مثال، یک برند ممکن است دارای سرمایه هایی (از نوع مادی و غیرمادی) باشد که بخواهد آن ها را حفظ کند و بنابراین می تواند  برای این که اجناس خودش را در پلتفرم های خرید و فروشی مانند آمازون حفظ کند، از یک علامت تجاری استفاده کند.

دافورد می گوید: " علامت تجاری به طور کلی به دلایل مختلف و متعدد، یک دارایی برای شرکت محسوب می شود. استفاده از علامت تجاری از حق و حقوق شرکت در مواقع مختلف حفاظت می کند". دافورد در مصاحبه با خبرگزاری "بیزنس نیوز" می کند که : " کار ساختن علامت های تجاری می تواند کاری بسیار مشکل و زمان بر باشد ولی لازم است"

با این که ثبت کردن یک علامت تجاری برای یک تجارت می تواند کاری هزینه بر باشد، ولی به صرف هزینه ای که برای آن می شود کاملا می ارزد. خوبی علامت تجاری برای یک شرکت این است که بر خلاف کپی رایت، دیگر بعد از گذشت یک دوره زمانی منقضی نمی شود و همیشه باقی می ماند. البته این علامت های تجاری را باید هر ده سال دوباره تمدید کرد. در نظر داشته باشید که برای این که علامت تجاری خودتان را فعال نگه دارید. باید شرایط و قوانین و مقرراتی را قبول کنیم و همچنین این نکته را باید درنظر داشته باشید که علامت تجاری شما تنها در محدوده کشور خودتان از حقوق شما دفاع می کند.

علامت تجاری چیست؟


علامت تجاری چیست؟ و از چه چیزهایی محافظت می کند؟


همان طور که در قوانین تعریف شده است، " علامت تجاری  یا trademark یک کلمه، عبارت، سمبل و نماد و یا طرحی است که مشخص کننده و تمایز دهنده یک منبع تولید کننده یک نوع کالا از منابع دیگر است." البته علامت تجاری برای کالا از علامت تجاری برای خدمات متفاوت است ولی از نظر تعریفی علامت تجاری برای سرویس یا خدمات هم همان طور است و تفاوت آن در تعریف این است که علامت تجاری برای خدمات مشخص کننده و تمایز دهنده یک منبع ارایه خدمات و سرویس ها از منابع دیگر است. بنابراین تعاریف هم برای سرویس ها و خدمات و هم برای کالاها یکسان می باشد.


نانسی دل پیزو، یکی از مدیران سازمان تبلیغاتی و گروه مسئول ایمنی داده ها و حفاظت سایبری در سازمان ریوکین رادلر، بیان می کند که: "ثبت کردن علامت تجاری، باعث می شود که حقوق صاحب علامت تجاری در استفاده از بازار برای معرفی کالاها و خدمات حفظ می شود و همچنین علامت تجاری کمپانی های دیگر را از استفاده از همین علامت تجاری برای همان کالاها و خدمات منع می کند."

دل پیزو همچنین بیان می کند که "علامت های تجاری به که ثبت رسیده اند می توانند ابزاری قدرتمند برای تولید ارزش برای صاحبان ان ها  باشند و همچنین می توانند ارزش بیشتری را به کالاها و خدماتی اضافه کنند که تحت پوشش این علامت های تجاری درآمده اند"

البته کمپانی ها باید در هنگام ثبت علامت تجاری دقت زیادی بکنند. کمپانی باید بر اساس قوانین موجود، سعی کند تا صرفا بر اساس کاربرد کالاها و یا خدمات برای آن ها علامت تجاری انتخاب کند. همان طور که بیان شد، به ثبت رسانیدن علامت تجاری مزیت های زیادی دارد. مهم ترین مزیت آن ها این است که وقتی که شما برای کالاها و یا خدماتتان علامت تجاری انتخاب می کنید، در حقیقت حقوق قانونی انحصاری را برای آن ها ایجاد می کنید. داشتن حقوق انحصاری مخصوص به شما کمک می کند هویت برندتان را حفظ کنید و از کپی شدن آن جلوگیری نمایید.

دی رزو بیان می کند که مهم است که تجارت ها بدانند که نام  تجارتشان با علامت تجاریشان فرق می کند. حتی در برخی از موارد ممکن است نام تجارتشان با علامت تجاریشان یکی نباشد. در رزو می گوید: " وقتی که یک کمپانی را با نام خودش به ثبت می رسانید و برای آن یک نام انتخاب می کنید؛ متفاوت از وقتی است که با استفاده از قوانین موجود، به از راه پروسه های قانونی یک علامت تجاری برای شرکت انتخاب می کنید. در حالت دوم شما از نظر قانونی یک علامت تجاری قانونی را برای کمپانی خودتان ایجاد کرده اید و ثابت کرده اید که این کمپانی دارای حقوق کامل است ولی در حالت اول شما فقط یک نام را برای این کمپانی ثبت کرده اید که ممکن است به راحتی کمپانی های رقیب بیایند و از این نام استفاده کنند و در این صورت شما از نظر قانونی هیچ حقی ندارید که از آن ها شکایت کنید! بنابراین به موضوع ایجاد یک علامت تجاری حتما توجه کنید. 

5 تکنیک بزرگ طراحی لوگو در سال 2020 (قسمت دوم)



بزرگترین تکنیک های طراحی لوگو در 2020


شاد بودن

کریس مودی، مدیر بخش طراحی لوگو در کمپانی ولف اولینز، بر این عقیده است که "به طور کلی، از نظر میزان شاد بودن، طراحی لوگو به سمت شاد بودن پیش می رود و این روندی است که در سال های گذشته هم شاهده بوده ایم و هم اکنون هم ادامه دارد و این روند در آینده نیز به همین منوال ادامه پیدا می کند." او بر این عقیده است که برندها در آینده سعی می کنند تا لوگوهایی را طراحی کنند که با استفاده از این شادی، نظر مخاطبین را به خودشان جلب کنند و به جای این که با زبان بی زبانی حرفی بزنند که مخاطبان بشوند؛ سعی کنند تا "با مخاطبان حرف بزنند" و از آن جایی که به طور کلی هدف در طراحی لوگو این است که با استفاده از قدرت تکنولوژی با دیگران ارتباط برقرار کنند؛ به این شیوه می توان مخاطبین زیادی را جذب کرد."



نماد برند

در سال های اخیر، شاهد افزایش استفاده از نمادهای برند در لوگو ها هستیم. این میزان مخصوصا در سال 2019 افزایش شدیدی داشته است. سیمون چونگ که مشاور ارشد طراحی لوگو در کمپانی گرتل است، بیان می کند که این افزایش استفاده از نمادهای برند در لوگوها، بی دلیل نبوده است. او بیان می کند که "استفاده زیاد از این نمادها به این دلیل است که مخاطبین علاقه بیشتری به استفاده از این گونه نمادها در لوگوها دارند و بنابراین می توانند بهتر با این نمادها ارتباط برقرار کنند". او بیان می کند که " امروزه برندها سعی می کنند تا با مخاطبین خودشان ارتباطات نزدیک تر و صمیمی تری برقرار کنند و به همین خاطر است که سعی می کنند کیفیت این ارتباطشان را با مخاطبین افزایش دهند. بنابراین از نمادهای برند در لوگوها استفاده می کنند تا میزان انعطاف پذیری این رابطه با مخاطبین بیشتر شود"

البته موضوع استفاده از نمادهای برند در لوگوها از دیرباز وجود داشته است ولی در سال های اخیر، و به احتمال زیاد در سال های پیش رو، اهمیت این موضوع بیشتر شده است و ارزش استفاده از این نمادها، و طراحی کردن لوگوها به این شیوه بیشتر احساس می شود.

چونگ اعتقاد دارد که استفاده از این روش باعث می شود که "برندها بتوانند طیف وسیع تری از مخاطبین را جذب خودشان کنند و بتوانند از نظر احساسی ارتباط نزدیکتری را با مخاطبین داشته باشند. این کار منجر می شود که احساساتی مانند احساس شادی و لذت در محیط های دیجیتال در ذهن مخاطبین برانگیخته شود و استفاده از این نمادها مانند یک راهنمای دوستانه عمل می کند. مانند کسی که شما به آن اعتماد دارید و می خواهید هر روز در کنار او باشید."

بنابراین طراحی لوگو حقیقات به کدام سمت می رود؟ آیا می توان گفت که طراحی لوگو تقریبا شبیه به سال های قبل است و فقط تفاوت های کمی می کند؟ مایک فاستر، موسس و مدیر کمپانی "طراحی مستقیم" این گونه فکر نمی کند. او بر این باور است که طراحی لوگو به نوعی هنر گمشده بوده است که سال ها به آن توجهی نمی شده. اما در سال های اخیر کم کم جای خودش را پیدا می کند و بر اثرگذاری آن افزوده خواهد شد.

5 تکنیک بزرگ طراحی لوگو در سال 2020

 


بزرگترین تکنیک های طراحی لوگو در 2020


یکی از مهم ترین نکته هایی که در زمینه طراحی لوگو باید به آن توجه داشته باشیم  این است که هرساله، مخاطبین انتظار داشتند که چیز جدیدی به این طراحی ها اضافه شود و معمولا انتظار داشتند با طراحی های غیرمنتظره ای روبرو شوند. البته در چند سال اخیر، اوضاع به گونی ای متفاوت شده است. چون در طول این چند سال، به طور کلی طراحی لوگو به سمت خاصی پیش می رود. ولی همزمان  که به سال 2020 وارد می شویم؛ وارد یک عصر جدیدی در برندینگ هم می شویم. بنابراین انتظار داریم که روند طراحی های لوگو هم تغییر کند و وارد دوره جدیدی شود. در این جا چند سوال پیش می آید: آیا این سال سالی است که در آن واقعا طراحی های لوگو هم تغییر می کنند و وارد دوره جدیدی می شودند؟ آیا باید تمام دانش خودمان را از طراحی لوگو تغییر دهیم؟ در پاسخ دادن به این سوال، باید گفت که برخی از متخصصین در زمینه طراحی لوگو پیش بینی هایی برای روند تغییرات لوگو در آینده کرده اند. آن ها بیان کرده اند که طراحی لوگو در آینده به شیوه های زیر تغییر می کنند:


طراحی های مینیمالیستی

طراحی های لوگو در سال 2019 بسیار شبیه به این طراحی ها در سال 2018 بود. و بنابراین تغییر زیادی نکرده بود. گابریلا کوربرت، که یکی از طراحان لوگو در شرکت استورم برند است؛ توضیح می دهد که "لوگوها در چند سال گذشته به سمت مینیمالیستی  رفته اند. این روندی است که در سال 2020 و در سال های بعد از آن هم به احتمال زیاد ادامه پیدا خواهد کرد. نمونه های این طراحی ها را می توانیم در طراحی فیسبوک و همچنین کمپانی برادران وارنر و غیره ببینیم".



البته همه موافق این روند نیستند. به عنوان مثال یکی از افرادی که به عنوان یکی از منتقدان این روند شناخته می شود، دان برانهام است که خودش یکی از طراحان مطرح در شرکت "گرینویچ دیزان" است. او فکر می کند که "روند جدید اصلا قابل قبول نیست. این طراحی های لوگو باعث می شود که ثاثیرات منفی بر روی مخاطبین گذاشته شود و حتی من وقتی که لوگوی شرکت BT را دیدم، پیش خودم فکر کردم که آن ها حتما می خواهند عمدا این شرکت را ورشکست کنند!!!"



طراحی های ساده و داستانی

آدام موردوچ، که یکی از طراحان بلندمرتبه در کمپانی گرادی بریتون است، فکر می کند که "امروزه دیگر موضوع ساده بودن در طراحی های لوگو موضوعی بسیار مهم است. در سال های اخیر و سال های آینده، اوضاع به گونه ای می شود که برندهایی که دارای لوگوهایی هستند که واقعا ساده هستند طرفداران زیادی پیدا می کنند و مخاطبین به این موضوع اهمیت زیادی خواهند داد و برندهایی که دارای لوگوهایی هستند که سادگی دور می باشند طرفداران کمتری خواهن داشت . البته گرایش مخاطبین البته موضوع اثرگذاری لوگو به عقیده من در سال های آینده بسیار مهم تر می شود و برندهایی که دارای لوگوهایی اثرگذار باشند؛ بسیار موفق تر از برندهایی خواهند بود که دارای لوگوهایی هستند که از اثرگذاری کمتری برخوردار می باشند"


لوگوهای معروف، از دیروز تا امروز

لوگوهای معروف، از دیروز تا امروز


در گذر زمان، همه چیز دستخوش تغییر، تحول و دگرگونی می‌شود. دنیای تجارت نیز از این قاعده مستثنی نیست. شرکت‌های مطرح تجاری همواره سعی دارند سرعت خود را با این دگرگونی‌ها هماهنگ کرده و با آنها جلو بروند. لوگوها نیز همپای این تغییرات، متحول شده و شکل عوض کرده‌اند.

هر روز از پیشرفت و دستاوردهای جدید بشر در زمینه‌های گوناگون خبردار می‌شویم، پیشرفت‌هایی که گویی سرعت گرفته‌اند. عرصه‌ی رقابت در تمامی حوزه‌ها، هر روز شاهد حضور ستاره‌های جدیدی است که بزرگان قدیمی‌تر را به مبارزه می‌طلبند.

به همین مناسبت شرکت‌های مطرح دنیای تجارت، برای آنکه همواره جایگاه خود را در صدر این رقابت تنگاتنگ حفظ کنند، سخت در تکاپو و تلاش هستند به طوری که هیچ نکته‌ای از چشمان تیزبین آنها دور نمی‌ماند. در کنار تغییر سیاست و خط مشی و البته تولید محصولات پیشرفته‌تر با امکانات قابل توجه، لوگو و آرم‌های تجاری نیز ناگزیر از پوست اندازی هستند. لوگوهایی که باید تغییرات صورت گرفته در گذر زمان را بازتاب داده و همواره درخشش خود را در ذهن مشتریان حفظ کنند.


در همین راستا توجه شما را به تصاویر دیروز و امروز شماری از لوگوهای شناخته شده و محبوب جلب می‌کنیم که به خوبی این تغییر تدریجی را به نمایش گذارده‌اند.


موزیلا فایر فاکس

لوگوی اولیه با شکل سیمرغ ال ۲۰۰۲ طراحی شد. سال ۲۰۰۴ این طرح با طرحی از روباهی آتشین جایگزین شد. لوگوی نهایی این شرکت در سال ۲۰۰۸ با استفاده از طرح قبلی، ساخته شد.



سامسونگ




شرکت کانن




لوگوی ابتدایی کمپانی کانن سال ۱۹۳۳ طراحی شد. نمونه ساده‌تر لوگوی این کمپانی در سال ۱۹۵۶ معرفی شد.


شرکت صنایع غذایی نستله




شرکت اپل



خودروسازی نیسان



مزدا



فولکس‌واگن



اینستاگرام



گوگل



استودیوی انیمیشن سازی دیزنی



آدیداس



نوکیا



اسنپ چت (Snap Chat)