هنرگرافیک و طراحی لوگو

هنرگرافیک و طراحی لوگو

هنرگرافیک و طراحی لوگو

هنرگرافیک و طراحی لوگو

معانی پنهان لوگوهای معروف

معانی پنهان لوگوهای معروف


در طراحی معروف‌ترین لوگوهای جهان تنها به زیبایی توجه نشده است. درواقع به نظر می‌رسد در برخی از این لوگوها پشت هر خط، منحنی و رنگ معنای پنهانی نهفته است. 

 Hyundai

بسیاری از افراد تصور می‌کنند لوگوی "هیوندای" کره جنوبی تنها حرف اول نامش است. اما حرف "H” نماد دو فرد است (مشتری و نماینده شرکت) که با هم‌دست می‌دهند.

Adidas

آدیداس از نام بنیان‌گذارش "آدولف داسلر" گرفته شده. در طول زمان لوگوی شرکت تغییر کرده است، اما همیشه شامل سه خط است. این سه خط در زاویه‌ای قرار دارند که با هم یک مثلث را تشکیل می‌دهند. این مثلث نماد یک کوه است که به‌نوبه خود نشان‌دهنده چالش‌هایی است که هر ورزشکار با آن‌ها روبرو است.


APPLE

"راب یانوف" طراح لوگوی معروف اپل، درباره رسیدن به این ایده گفت: "مقداری سیب خریدم، آن‌ها در کاسه‌ای قرار دادم و یک هفته مشغولِ کشیدن شکل آن‌ها بودم و سعی داشتم تصویر را به قسمت‌های ساده‌تری تقسیم کنم. وسط کار یک سیب را گاز زدم. و بعد ناگهان متوجه شدم "Bite” (به معنی گاز زدن) همانند اصطلاح بیت "Byte” در کامپیوتر است.


Sony Vaio

دو حرف اول آرم یک موج را تشکیل می‌دهند که نماد آنالوگ است، درحالی‌که دو حرف آخر شبیه اعداد 1 و 0 هستند که نماد سیگنال دیجیتال‌اند.


Amazon

در نگاه اول، لوگوی آمازون چیز خاصی به نظر نمی‌رسد. اما با در نظر داشتن فلسفه شرکت طراحی‌شده است. فلش نارنجی شبیه به یک لبخند است، که نشان می‌دهد شرکت به دنبال رضایت مشتریان است. همچنین، این فلش از حرف a به z کشیده شده است که نشان دهد شرکت هر نوع محصولی را می‌فروشد.


BMW

اغلب تصور می‌شود قسمت مرکزی لوگوی BMW نماد پره‌های هواپیماست و به سابقه فعالیت شرکت در فناوری حمل‌ونقل هوایی اشاره دارد. اما این لوگو بخشی از پرچم "باواریا" است، منطقه‌ای در آلمان که شرکت از آنجا نشأت گرفت.


LG

لوگوی شرکت ال‌جی چهره یک فرد را نشان می‌دهد. شرکت ال‌جی این لوگو را نمادی برای حفظ روابط عادی و انسانی با مشتریان خود می‌داند.

Evernote

فیل‌ها به قدرت حافظه بالا شهرت دارند و می‌توانند چهره افراد و حوادث را به خاطر بسپارند. به همین دلیل "اورنوت" که یک اپلیکیشن یادداشت‌برداری است، از تصویر فیل استفاده کرده است. اما گوش فیل اندکی تا شده است، درست همان‌طور که افراد گوشه کتاب را تا می‌کنند تا بدانند تا کجا مطالعه کرده‌اند.


Coca- Cola

در لوگوی معروف کوکا کولا، در فضای بین حرف "O” و "L” می‌توان پرچم دانمارک را دید. این تشابه کاملاً اتفاقی بوده و شرکت هرگز از این موضوع برای تبلیغ محصولش در کشورهای اسکاندیناوی استفاده نکرد.

آموزش آشنایی با اشکال مختلف لوگو


لوگوها انواع بسیار متنوعی دارن و وقتی قراره که یه ارگان یا یه شرکت جدید تاسیس بشه مطمئنا یکی از بایدها "طراحی لوگو و آرم” برای اونجاست. طراحی یک لوگو خوب میتونه خیلی خوب اسم برند رو تو ذهن مشتری ها جا بندازه تا همیشه اون رو بخاطر داشته باشن.

عوامل خیلی زیادی هستن که موقع طراحی لوگو باید رعایت کنید به عنوان مثال:
* لوگو وقتی رو محصول بخوره چه شکلی خواهد بود.
* تو تبلیغات و مارکتینگ چطور دیده میشه.
* چطور بقیه محصولات رو به هم ربط میده.
* چه افکار و احساساتی در بیننده ایجاد میشه وقتی لوگو رو میبینه. ( البته شاید یه کم این عجیب به نظر برسه ولی رنگ های خاص، اشکال، فرم ها، استایل های مختلف و … اینا این قابلیت رو دارن که یه سری پاسخ های احساسی رو تو بیننده ایجاد کنن تا شما اون منظوری که قصد دارید رو منتقل کنید)

موقع طراحی کلی ایده ی مختلف هست که میشه لوگو رو با اونا طراحی کرد. هر کسی تعریف متفاوتی از لوگو رو میتونه داشته باشه ولی واقعیت اینه که تعداد خاصی از انواع لوگو وجود دارن که شما میتونید از بین اونها انتخاب کنید که چی میخواید طراحی کنید. اینجا تو این مقاله سعی میکنیم که ۵ نوع اصلی اونها رو با هم بررسی کنیم و مثال های از هر دسته ببینیم که احتمال خیلی زیاد اونها رو قبلا هم دیدید.


سمبل یا آیکون

این دسته کمپانی یا همون شرکت رو خیلی ساده اما بارز معرفی میکنه. در بیشتر موارد یه تصویر ساده شده و آبستره استفاده میشه تا اون جذابیت بصری رو ایجاد کنه. اغلب شرکت هایی که از این دسته از لوگوها استفاده میکنن یک لوگو اصلی و ساده دارن، اما ممکنه که بیان و ورژن هایی اضافی که همچی زرق و برق دار تر هستن رو هم از روی ورژن اصلی بسازن و از اونا هم استفاده کنن. مطمئنا مغز آدم هم خیلی راحت تر میتونه یه فرم خلاصه شده و ساده رو از یه فرم پیچیده و در هم برهم به یاد بیاره. خیلی بهتره که اگه قراره یه شرکت یا یه تجارت خیلی بزرگ ایجاد بشه از یه سمبل ساده استفاده بشه. مطمئنا لوگوهایی مثل اپل، بنز و شِل رو دیدی که همگی چقدر ساده و زیبا و به یاد ماندنی هستن.


Word Mark یا به عبارتی همون لوگوتایپ

این دسته لوگوهای متنی هستن که دارن خیلی دقیق اسم شرکت رو حجی میکنن. خیلی اوقات یه فونت کاملا منحصر به فرد مخصوص این لوگوتایپ ها ساخته میشه. نمونه ی این دسته میتونی فیس بوک، سونی و یا دیزنی باشه:


Letter Markها یا همون علائم اختصاری

لترمارک ها اغلب به شکل تایپوگرافی هستن. این نوع لوگوها از حروف اول اسم شرکت یا علائم خاص استفاده میکنن تا کمپانی رو معرفی کنن. خیلی از شرکت از این نوع لوگو استفاده میکنن چون حروف خلاصه شده ی اسم اونها خیلی بهتر از اسم کامل میتونه به لوگو تبدیل بشه و اسم اونها رو به نمایش بذاره، ممکنه حتی تلفظ اسم شرکت مشکل باشه و یا حتی به اندازه کافی بارز نباشه تا بتونه به خوبی قابل استفاده باشه. بعضی از کمپانی ها و شرکت هایی که از لترمارک استفاده میکنن هیولت پاکارد، چنل و جنرال الکتریک هستن.


علائم ترکیبی یا Combination Mark

این نوع لوگوها از ترکیب یک وردمارک (لوگو لغوی) و یک سمبل یا آیکون با هم استفاده میکنن تا بتونن این انعطاف پذیری رو داشته باشن تا از هر کدوم در هر جایی که لازم بود بهره ببرن. یه لوگویه ترکیبی اگه خوب طراحی شده باشه باید این قابلیت رو داشته باشه که بخش های اون چه به صورت جداگانه و یا چه به صورت ترکیبی استفاده بشه و زیبایی و کاربرد رو داشته باشه. تو این لوگوها میشه هواپیمایی هاوایی، آدیداس و یا اسپیرینت رو مثال زد:

Emblem

یک لوگو امبلم طرح لوگو رو با یک طرح گرافیکی پوشش میده. مدل هایی که از این نوع میشه مثال زد مثه لوگو هارلی دیویدسون، ان اف ال و استارباکس هستن:

همونطوری که دیدید این ۵ دسته میتونه تمامی لوگوهایی که وجود داره رو شامل بشه. برای تمرین میتونید به تصویر شاخص همین آموزش نگاه کنید تا ببینید که هر کدوم از این لوگوها جزو کدوم دسته محسوب میشن و از این به بعد اگه قراره که لوگویی طراحی کنید باید تصمیم بگیرید که چه سبکی رو برای کاره نهایی در نظر دارید.