فراموش نکنید که یکی از مهم ترین نکته هایی که در طراحی لوگو باید درنظر داشته باشید این است که لوگویی که طراحی می کنید باید مشخص کننده هویت برندتان باشد. بنابراین باید خیلی احتیاط کنید که تناسبی میان لوگویی که طراحی می کنید و هویت برندی که دارید برقرار سازید. بسیاری از شرکت ها هستند که این موضوع را درک نمی کنند. آنها برای اینکه لوگوی معتبرتری داشته باشند سعی می کنند تا ارتباطی را که ممکن است این لوگو با هویت برندشان داشته باشد قربانی کنند. این موضوع به هیچ عنوان پذیرفته نمی باشد. شما باید به طور تمام و کمال کاری کنید که لوگویی که طراحی می کنید با برندی که دارید (و همچنین با هویت برندی که دارید) دارای تناسب باشد. در غیر این صورت نمی توانید انتظار داشته باشید که در کارتان موفق شوید. در صورتی که تناسب مناسبی را میان این لوگو و هویت برندتان ایجاد کنید می توانید انتظار موفقیت در کارتان را داشته باشید.
شما باید به طرح کلی لوگویتان توجه زیادی داشته باشید. اولین چیزی که افراد از لوگوی شما می بینند همین طرح کلی آن می باشد بنابراین شما باید حتما توجه داشته باشید که این طرح یک طرح مناسب باشد. طرحی که شما برای لوگویتان انتخاب می کنید باید حالتی داشته باشد که بتواند یک ارتباط مناسبی را با مخاطبین برقرار سازد. به عبارت دیگر، طرحی که برای لوگویتان مورد استفاده قرار می دهید باید به گونه ای باشد که در همان نگاه اول توجه این مخاطبین را به خودش جلب کند. در صورتی که طرح کلی لوگویی که شما طراحی کرده اید یک طرح تو در تو و کاملا بدون مفهوم و بی نظمی باشد؛ نمی توانید انتظار داشته باشید که کسی اصلا به لوگویی که شما ایجاد کرده اید اهمیتی دهد چه برسد به اینکه در کار شما دقیق شود و بخش های دیگر آن را بررسی کند. به این دلیل که همانطور که در بالا اشاره شد اولین چیزی که اکثر افراد برای اولین بار به آن توجه می کنند؛ همین طرح و شکل ظاهری لوگوی شما می باشد و شما باید این طرح و شکل ظاهری را به خوبی ارایه کنید.
یکی از مهم ترین پارامترهایی که می تواند بر روی طراحی لوگوی شما اثر داشته باشد؛ رنگ هایی است که مورد استفاده قرار می دهید. در صورتی که به این رنگ ها توجه زیادی داشته باشید می توانید انتظار داشته باشید که طراحی لوگویتان به شیوه مناسبی انجام شود. اما در صورتی که اصلا به این پارامتر دقتی را که لازم است نکنید نمی توانید چنین انتظاری را داشته باشید. بنابراین برای اینکه یک طراحی مناسب لوگو را داشته باشید باید حتما به رنگ هایی که برای طراحی لوگو مورد استفاده قرار می دهید توجه داشته باشید.
استفاده کردن از رنگ ها همچنین می تواند منجر به این شود که بسیاری از نقص ها و ایراداتی را هم که در طراحی لوگو وجود دارد پوشش داده شوند. به عنوان مثال، شما می توانید از رنگ هایی استفاده کنید که با این نقطه های ضعف طراحی سازگار باشند و در مجموع به کار جلوه ای مناسب دهند. این کار می تواند به شما کمک کند تا یک لوگوی زیبایی را طراحی کنید که هر فردی که آن را ببیند به اندازه کافی از آن تاثیر بپذیرد.
از دیگر نکته هایی که شما باید به هنگام طراحی لوگو درنظر داشته باشید این است که از شکل هایی استفاده کنید که هم نظر مخاطبین را به خودش جلب می کند و هم اینکه متناسب بار کار شما می باشد. در صورتی که شکل هایی که در طراحی لوگو استفاده می کنید را به گونه ای به کار ببرید که افرادی که لوگو را می بینند را دفع کند؛ لوگوی باکیفیتی نخواهید داشت. این در صورتی است که اگر از شکل هایی استفاده کنید که به گونه ای باشند که این افراد را به خودشان جلب کنند می توانید انتظار داشته باشید که لوگویتان باکیفیت باشد و منجر به جلب مشتریان شود.
به عنوان مثال ممکن است بسته به کاری که شما می خواهید انجام دهید و بسته به لوگویی که می خواهید طراحی کنید؛ ممکن است که از شکل دایره برای طراحی لوگو استفاده کنید. و یا به عنوان مثال ممکن است برای یک لوگوی دیگر، بسته به کاری که انجام می دهید شکل دایره مناسب نباشد. همه این ها بستگی به این دارد که شما می خواهید چکار کنید و تجارت شما درباره چیست.
یکی دیگر از نکته های بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که لوگو را باید به گونه ای طراحی کنید که در خاطره ها بماند. این یکی از مهم ترین و کلیدی ترین موضوعاتی است که شما باید به هنگام طراحی کردن لوگو برای برند و تجارتتان درنظر داشته باشید. لوگوهایی که به گونه ای هستند که در خاطره ها نمی مانند؛ زود از ذهن افرادی که آنها را دارند فراموش می شوند بنابراین شما نمی توانید انتظار داشته باشید که لوگوهایتان در ذهن ها بماند. لوگوهایی که شما برای تبلیغ کردن برندتان مورد استفاده قرار می دهید باید دارای شکل هایی باشند که افرادی که به آنها نگاه می کنند به سرعت آنها را به خاطر بسپارند و از یادشان نرود. بنابراین لوگوهایی، لوگوهایی موفق هستند که وقتی که افرادی که آنها را نگاه می کنند آنها را به خاطر بیاورند؛ و احتمال اینکه دوباره از این برند خرید کنند بیشتر شود. و به این شیوه شما می توانید انتظار داشته باشید که تعداد مخاطبین بیشتری را برای خودتان جذب کنید.
امروزه رقابت سنگینی میان شرکت های مختلفی که می خواهند برند خودشان را تبلیغ کنند ایجاد شده است. در صورتی که شما بخواهید در این رقابت پیروز شوید؛ باید متفاوت تر از دیگران عمل کنید. در صورتی که عملکرد شما یک عملکرد عادی باشد (مانند عملکردی که بسیاری از شرکت ها و تجارت ها انجام می دهند) شانس اینکه رشد داشته باشید کمتر می شود.
شما باید متفاوت عمل کنید و این متفاوت عمل کردن در طراحی لوگو هم صادق می باشد. شما باید طراحی لوگو را به گونه ای متفاوت از دیگران انجام دهید. برای این کار، بهترین روش این است که رقبای خودتان را مورد بررسی قرار دهید و ببینید که آنها از چه روشی برای این کار استفاده می کنند. سپس سعی کنید تا از روش های معمولی که آنها برای این کار استفاده می کنند کمی متفاوت تر عمل کنید. شما باید کارتان را به گونه ای انجام دهید که نوآوری در آن وجود داشته باشد به این دلیل که در صورتی که نوآوری نداشته باشید نمی توانید انتظار داشته باشید که از نظر نتیجه هم شبیه به دیگران باشید. بنابراین همیشه سعی کنید متفاوت از دیگران عمل کنید.
اکنون که شما اصول کار طراحی کردن لوگو را یاد گرفته اید زمان آن رسیده است که برای خودتان استایل مخصوصی را برای طراحی تعیین کنید. در این جا برای اینکه شما برای خودتان یک استایل مخصوص طراحی تعیین کنید عوامل مختلف و متعددی می باشند که شما باید به همه آنها توجه کنید. از جمله اینکه باید برای خودتان مشخص کنید که چگونه می خواهید از رنگ ها استفاده کنید؟ چگونه می خواهید از شکل ها استفاده کنید؟ چگونه می خواهید نوشته هایی را که در لوگو وجود دارد بنویسید؟ وقتی که به تمام این سوالات پاسخ دادید زمان آن رسیده است که برای خودتان یک استایل مناسب برای طراحی انتخاب کنید.
برای اینکه کار طراحی را انجام دهید استایل های مختلف زیادی وجود دارند مانند استایل های کلاسیک و استایل مینیمالیستی و استایل مدرن غیره. این دیگر به انتخاب خودتان است که کدامیک از این استایل ها را برای خودتان انتخاب می کنید. اما فراموش نکنید که هر استایلی را که انتخاب کردید باید سعی کنید تا با توجه به نوع تجارت و شرکتی که دارید طراحی تان را انجام دهید.
یکی از مهم ترین نکته هایی که باید در طراحی لوگو به آن توجه داشته باشید موضوع تقارن است. شما هر گونه لوگویی را که بخواهید طراحی کنید و برای طراحی لوگو از هر گونه استایلی هم که بخواهید استفاده کنید موضوع طراحی لوگو باید حتما با تقارن انجام شود. در صورتی که در طراحی لوگو تقارن وجود نداشته باشد؛ طراحی این لوگو با مشکلات جدی مواجه خواهد شد. بنابراین باید همیشه این نکته را درنظر داشته باشید که بدون استفاده از تقارن نمی توانید انتظار داشته باشید که کارتان با موفقیت انجام شده باشد.
تمام لوگوهایی که مربوط به برندهای معروف دنیا بوده اند موضوع تقارن را رعایت کرده اند. بساری از برندها هستند که فکر می کنند موضوع تقارن برای طراحی آنها موضوع جدی نمی باشد. این تفکر یک تفکر کاملا غلط می باشد به این دلیل که شما هر گونه لوگویی که بخواهید طراحی کنید باید حتما آن را با تقارن انجام دهید و در صورتی که در طراحی خودتان تقارن نداشته باشید کارتان شدیدا از نظر کیفیتی دچار مشکل می شود و افت شدیدی پیدا خواهد کرد. بنابراین حتما موضوع تقارن را درنظر داشته باشید و سعی کنید در طراحی هایتان حتما آن را رعایت کنید.
یکی از مهم ترین نکته هایی که در طراحی لوگو باید به آن توجه داشت این است که شما باید لوگویی را طراحی کنید که در ابعاد مختلف و در اندازه های مختلف هم بتوان از آن استفاده کرد. این موضوع مخصوصا در روزگار امروز اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. به این دلیل که امروزه ممکن است شما لوگوهایی را که مربوط به شرکت های مختلف هستند همه جا ببینید:
- ممکن است آنها را بر روی صفحه اصلی یک وب سایت ببینید.
- ممکن است آنها را بر روی تصویر پروفایل مربوط به شبکه های اجتماعی شرکت مورد نظر ببینید.
- ممکن است آنها را بر روی پیراهن فردی که در خیابان از کنارتان رد می شود ببینید.
بنابراین بهتر است در صورتی که می خواهید یک طراحی خوب داشته باشید؛ لوگویی را طراحی کنید که دارای شکلی باشد که بتوان این شکل را در اندازه های مختلف مورد تطبیق قرار داد. در صورتی که چنین وضعیتی وجود نداشته باشد شانس موفقیت شما در طراحی این لوگو کمتر و کمتر می شود.
یکی از مهم ترین نکته هایی که شما به هنگام طراحی لوگو باید به آن توجه داشته باشید این است که لوگویی که طراحی می کنید در حقیقت باید هویت برندتان را نشان دهد. شما باید از طریق یک تصویر و به شیوه ای کاملا خلاصه، آن چه را که برندتان هست نشان دهید. بنابراین باید به این موضوع دقت زیادی بکنید. لوگویی که شما طراحی می کنید؛ نشان دهنده فرهنگ سازمانی شما هم می باشد که شما وظیفه دارید لوگو را به گونه ای طراحی کنید که افرادی که آن را می بینند تا حدود زیادی درکی از هویتی که دارید و کاری که انجام می دهید داشته باشند. در غیر این صورت نمی توانید در کارتان موفق شوید. برندهای موفق که لوگوهای بسیار موفقی طراحی کرده اند؛ همگی دارای چنین ویژگی بوده اند. همه این برندها لوگوهایشان را به گونه ای طراحی کرده اند که شما با نگاه کردن به آنها می توانید هویت برندو فرهنگ سازمانی این شرکت ها را تا حدود زیادی تشخیص دهید. بنابراین علاوه بر طراحی لوگو به شیوه باکیفیت باید حتما این موضوع را هم درنظر داشته باشید که لوگوی شما نشان دهنده هویت برند و فرهنگ سازمانی شما می باشد.
طراحی لوگو یکی از مهم ترین مرحله های تاسیس یک شرکت است. در صورتی که شما به عنوان یک فرد کارآفرین به دنبال این هستید که هویت برندتان را محکم تر کنید؛ باید حتما برای شرکت و برند خودتان لوگویی طراحی کنید. طراحی کردن لوگو یکی از کارهایی است که شما حتما برای اینکه بتوانید در کار کارآفرینی موفق شوید باید انجام دهید. بسیاری از شرکت ها هستند که بدون اینکه به کار طراحی لوگو توجه داشته باشند؛ سعی می کنند تا کارهایشان را پیش ببرند. این شرکت ها اشتباه بزرگی مرتکب می شوند به این دلیل که وقتی که شما یک لوگوی مناسب برای شرکتتان طراحی می کنید می توانید به تمام جهان نشان دهید که هویت برند و شرکتتان چیست و چه کارهایی می کند. بنابراین حتما باید اهمیت و ارزشی را که طراحی کردن لوگو برای برند و سازمانتان دارد بدانید و باید به نکته هایی که در این زمینه وجود دارد گوش کنید تا بتوانید لوگوهای مناسب را طراحی کنید. در این پست قصد داریم تا 8 نکته را که به هنگام طراحی لوگو حتما باید به آن توجه داشته باشید برایتان ارایه کنیم.
1) هویت برندتان را بشناسید.
اولین نکته ای که به هنگام طراحی لوگو باید به آن توجه داشته باشید این است که هویت برندتان را بشناسید. شما باید سعی کنید فرهنگ سازمانی شرکت و هویت برندی را که دارید بشناسید و بررسی کنید. این هویت را به صورت مجموعه ای از خصوصیات انسانی ارایه کنید که می توان آن را به یک نام برند اختصاص داد. شما باید تصور کنید که اگر برند شما یک انسان بود، این انسان دارای چه خصوصیاتی می بود و بر این اساس باید هویت برند را برای خودتان تعیین و تعریف کنید.
2) کار را با یک قلم و کاغذ آغاز کنید.
بسیاری از طراحان هستند که فکر می کنند که بهتر است کار طراحی لوگو را با استفاده از ابزارهای گرافیکی و کامپیوتری انجام دهند. در صورتی که در بسیاری از موارد می توان به جای این کارها از ابزارهای قلم و کاغذ استفاده کرد. استفاده از قلم و کاغذ به جای این ابزارها می تواند به شما کمک کند تا دیدگاه بهتری را نسبت به تجارتتان داشته باشید و همچنین طرح هایی که به این شیوه می کشید می تواند در طراحی لوگو به شما کمک بیشتری بکند.
بنابراین بهتر است قبل از اینکه به فکر استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری برای طراحی کردن لوگوها باشید؛ در ابتدا به ان فکر کنید که می توانید از کاغذ و قلم هم برای طراحی کردن لوگوها استفاده کنید. این کار می تواند به شما کمک کند تا یک درک درست و مناسبی را از کارهایتان داشته باشید و همچنین این کار به شما کمک می کند تا ذهنتان نسبت به انجام دادن این کار باز شود. بنابراین سعی کنید تا حتما استفاده کردن از کاغذ و قلم را در کارهایتان فراموش نکنید.
3) رنگ ها را با دقت انتخاب کنید.
یکی از مهم ترین نکته هایی که به هنگام طراحی کردن لوگوها باید به آن توجه داشته باشید چگونگی استفاده کردن از رنگ ها می باشد. در صورتی که بخواهید برای شرکتتان یک لوگوی باکیفیتی طراحی کنید باید از رنگ ها به شیوه مناسبی استفاده کنید. رنگ ها یکی از مهم ترین پارامترهایی هستند که شما باید در طراحی کردن لوگوها به آنها توجه داشته باشید. شما برای این کار می توانید به بحث روان شناسی رنگ مراجعه کنید و بر این اساس رنگ هایی را که از همه بهتر هستند و از همه بهتر نشان دهنده هویت برندتان می باشند برای شرکتتان انتخاب کنید.
4) به فونت توجه کنید.
چگونگی نوشتن عبارت ها و کلماتی که در لوگو بکار می برید تاثیر خیلی زیادی بر روی نوع لوگو خواهد داشت. بنابراین سعی کنید تا به آن توجه کنید. برای این کار شما می توانید به صورت آنلاین تحقیق کنید و بررسی کنید که رقبای شما برای اینکه در کارشان موفق شوند از چه نوع فونت هایی استفاده کرده اند. و سپس سعی کنید بستگی به نوع تجارتی که دارید و نوع شرکتی که دارید این فونت ها را انتخاب کنید. پس بدانید که نوع فونت هم از پارامترهای کلیدی می باشد!
5) لوگو را به گونه ای طراحی کنید که تطبیق پذیر باشد.
از دیگر نکته های بسیار مهمی که در طراحی کردن لوگو اهمیت دارد این است که آن را به شیوه ای طراحی کنید که تطبیق پذیر باشد. این موضوع مخصوصا این روزها با دنیای جدید دیجیتالی اهمیت بیشتری پیدا می کند. لوگویی که شما می خواهید طراحی کنید باید به گونه ای باشد که بتوانید آن را بر روی طراحی وب سایتتان، بر روی صفحه های شبکه های اجتماعیتان و در جاهای دیگر قرار دهید. بنابراین باید به گونه ای طراحی شده باشد که بتوانید آن را در این طراحی ها نشان دهید.
6) سادگی را فراموش نکنید.
لوگویی که شما طراحی می کنید باید ساده باشد. سادگی از مهم ترین نکته هایی است که باید به آن توجه داشته باشید. در صورتی که لوگویی که طراحی می کنید دارای پیچیدگی باشد نمی توانید انتظار داشته باشید که این لوگو برای شما مفید باشد و باید حتما لوگو را به صورت خیلی ساده طراحی کنید. لوگویی که طراحی ساده ای نداشته باشد برای شما مشکل ساز می شود و شما مجبور می شوید که دیر یا زود آن را عوض کنید! بنابراین بهتر است از همان ابتدا لوگو را ساده طراحی کنید.
7) تصویر مناسبی به آن اضافه کنید.
باید این نکته را درنظر داشته باشید که لوگویی که حقیقتا لوگوی مناسبی است؛ لوگویی است که گویی خودش به زبان بی زبانی با شما صحبت می کند. بنابراین هنگامی که می خواهید برای خودتان لوگویی طراحی کنید بهترین کار این است که یک تصویر مناسب با آن انتخاب کنید. البته در انتخاب کردن تصویر باید پارامترهای مختلفی را درنظر بگیرید ولی در مجموع باید بدانید که رنگ ها، نوع فونت و المان های دیگر را در طراحی کردن چنین تصویری مدنظر قرار داده اید.
داشتن یک نام خوب برای یک شرکت چه تاثیری بر روی موفقیت این شرکت دارد؟
انتخاب نام برای یک شرکت موضوعی بسیار مهم است که تاثیر مهمی در موفق شدن و یا شکست خوردن این شرکت دارد. در صورتی که شما برای شرکتتان نام خوبی انتخاب کنید می توانید انتظار داشته باشید که میزان جلب مشتریان برایتان زیاد شود. بسیاری از شرکت ها هستند که نامشان به اندازه ای معروف شده است که شما وقتی که نامشان را می آورید در حقیقت به فرآورده مورد نظر اشاره می کنید! به عنوان مثال برند "کوکا-کولا" را درنظر بگیرید. وقتی که شما نام کوکا کولا را می آورید؛ اولین چیزی که ذهن افراد به آن سمت می رود؛ نوشابه است!
بنابراین نام برند یکی از مهم ترین عواملی است که می تواند تعیین کند که تجارت شما تا چه میزان موفق می شود و یا شکست می خورد. در صورتی که شما یک تجارت بسیار باکیفیت داشته باشید که بهترین فرآورده ها را تولید کند و یا بهترین و باکیفیت ترین خدمات را ارایه کند؛ اما این تجارت شما نام مناسبی نداشته باشد؛ اصلا نمی توانید انتظار داشته باشید که در کارتان موفق باشید و به احتمال زیاد شکست می خورید. دلیل این موضوع هم کاملا واضح است: نام برند!
اما سوال اصلی اینجاست که:
چه چیزی باعث می شود که یک شرکت نام خوبی داشته باشد؟
شرکتی که نام خوبی داشته باشد شرکتی است که دارای نامی کوتاه و به یاد ماندنی باشد. بنابراین دو عامل مهمی که می توانند در نام شرکت تاثیر داشته باشند یکی کوتاهی این نام می باشد و دیگری به یاد ماندنی بودن این نام. البته خیلی بهتر است که این شرکت دارای نامی باشد که به تمامی هویت برند و کاری را که شرکت می خواهد انجام دهد انتقال دهد. در صورتی که نام برند شما این سه ویژگی را داشته باشد؛ در این صورت می توان گقت که شما بهترین نام را برای شرکتتان انتخاب کرده اید!
آنتونی بابیت (Anthony Babbitt) می گوید: "نامی که برای یک شرکت انتخاب می کنید زمانی خوب است که بتواند در مشتریانی که برای اولین بار با تجارت شما آشنا شده اند یک احساس اطمینان را ایجاد کند."
بنابراین از دیگر نکته هایی که به هنگام انتخاب کردن یک نام خوب باید به آن توجه داشته باشید این است که باید کاری کنید که این نام برای شما یک احساس اطمینان را ایجاد کند.
توجه کردن به موتورهای جستجوگر و انتخاب نام مناسب برای یک شرکت
تمام افرادی که برای جستجو کردن از موتورهای جستجو استفاده کرده اند می دانند که هرچقدر که شما بخواهید در این موتورهای جستجوگر دقیق تر باشید؛ نتیجه های دقیق تری هم دریافت می کنید! این موضوع وقتی که به دنبال یک فرآورده (و یا خدماتی) در اینترنت می گردید هم صحت دارد و درست است. موتورهای جستجوگر سعی می کنند تا جزئیات زیادی را درباره این فرآورده ها و خدمات پیدا کنند و در اختیار شما بگذارند. یکی از مهم ترین پارامترهایی که به هنگام انجام دادن چنین جستجوهایی برای شما باید اهمیت داشته باشد پارامتر نام تجارت است!
در حقیقت به هنگامی که شما در اینترنت به دنبال فرآورده ها و یا خدماتی می گردید؛ یکی از مهم ترین پارامترهایی که بر روی چگونگی ارایه نتیجه ها برای شما تاثیر دارد؛ همین موتورهای جستجوگر می باشد.
موتورهای جستجوگر وب سایت هایی مانند وب سایت گوگل و یا وب سایت های دیگر، به دنبال فرآورده ها و یا خدماتی می گردند که برای استفاده کاربران مناسب تر باشند. در این راه، آنها به نام شرکتی که این فرآورده ها را تولید کرده است و یا این خدمات را ارایه کرده است هم توجه می کنند! بنابراین خیلی مهم است که شما برای شرکتتان نام مناسب و مرتبط با کارتان را انتخاب کنید.
در صورتی که نامی که شما برای تجارتتان انتخاب می کنید به گونه ای باشد که شما بتوانید رضایت مخاطبین را با استفاده از آن جلب کنید؛ می توانید انتظار داشته باشید که کیفیت کارتان بهتر شود. انتخاب نام مناسب حتی می تواند بر روی کیفیت بازاریابی شما هم تاثیر داشته باشد. در صورتی که شما یک نام خوب برای شرکتتان داشته باشید کار بازاریابی را خیلی بهتر از زمانی که نام خوبی برای شرکتتان نداشته باشید انجام می دهید. به عنوان مثال فرض کنید که شما می خواهید برای یک برندی بازاریابی کنید. در صورتی که بتوانید نام مناسب و درستی را برای این برند انتخاب کنید می توانید انتظار داشته باشید که وقتی که خواستید آن را تبلیغ کنید؛ مشتریان و مخاطبینتان به راحتی آن را قبول کنند. اما در صورتی که نامی که برای تجارتتان انتخاب می کنید نام مناسبی نباشد؛ نمی توانید انتظار داشته باشید که مشتریان جلب کار شما شوند.
یکی از مهم ترین چیزهایی که مشتریان به هنگامی که شما می خواهید برندتان را تبلیغ کنید به آن توجه می کنند همین نام برند است. تحقیقات نشان داده اند که برندهایی که دارای نام های بهتری هستند نسبت به برندهایی که نام های بی کیفیت تری دارند بهتر می توانند مورد بازاریابی قرار بگیرند.
در هر حال نامی که شما برای برند خودتان انتخاب می کنید پارامتری است که می تواند به عنوان یکی از تاثیرگذارترین و مهم ترین پارامترها برای تعیین کردن سرنوشت برندتان مورد استفاده قرار بگیرد. بنابراین سعی کنید تا در انتخاب کردن نام این برند توجه کافی را داشته باشید و نامی را برای برندتان انتخاب کنید که دارای کیفیت مناسبی باشد تا بتوانید به این شیوه مشتریان بیشتری را جلب کنید.
انجام پایان نامه نیز مانند تمام کارهای دیگر کاری است که دارای اصول و قواعد خاص خودش می باشد و شما برای اینکه یک پایان نامه خوبی بنویسید؛ باید مراحل مختلفی را طی کنید. در اینجا قصد داریم تا 15 مرحله ای را که شما به عنوان یک پژوهشگر باید برای نوشتن پایان نامه خود طی کنید ارایه می نماییم.
اولین مرحله برای انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری این است که سوالات اصلی و فرعی پژوهش خودتان را تعیین کنید. نام دیگر این مرحله پیدا کردن یک فرضیه اولیه برای پایان نامه می باشد. در این مرحله شما باید به خودتان و به افرادی که قرار است پژوهش شما را بخوانند بگویید که هدفتان از انجام پایان نامه چه می باشد و برای چه می خواهید این پایان نامه را انجام دهید.
هر فردی که میخواهد پایان نامه خود را انجام دهد؛ اول از همه باید برای خودش منابع اطلاعاتی را که قرار است بر اساس این منابع کارش را انجام دهد مشخص نماید. بنابراین مرحله دوم از انجام پایان نامه این است که مشخص کنید که میخواهید برای این کار از چه منابع اطلاعاتی استفاده کنید. این منابع اطلاعاتی میتوانند انواع مختلفی داشته باشند. به عنوان مثال می توانند به شکل کتاب و یا به شکل کتاب های الکترونیکی و یا به هر شکل دیگری باشند که شما باید تمام این منابع را به صورت دقیق و با ذکر جزئیات برای خودتان مشخص کنید.
اکنون شما مرحله اول را پشت سر گذاشته اید: اول از همه سوالات اصلی و فرعی پایان نامه را مشخص کردهاید و همچنین در درجه دوم مشخص نموده اید که قرار است از چه منابعی برای انجام پایان نامه استفاده کنید. در این مرحله نوبت به آن می رسد که برای خودتان یک دورنمایی از انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری خود را مشخص کنید. شما در این مرحله باید مشخص کنید که پایان نامه شما در چه زمینه ای و در چه محدوده و حوزه ای انجام خواهد شد.
شما در این مرحله باید بر اساس منابع اطلاعاتی که برای خودتان تعیین کرده اید و همچنین بر اساس طبیعت و ماهیت کاری که میخواهید انجام دهید (که آن را در مرحله شماره 3 مشخص کرده اید) دوباره سوالات پایان نامه را مورد بازبینی قرار دهید و در صورت لزوم آنها را تغییر دهید. در این مرحله شما باید ببینید که سوالات پایان نامه بر اساس پارامترهایی که در اختیار دارید قابل پاسخگویی می باشند یا خیر.
اکنون شما 4 مرحله از کار را پشت سر گذاشته اید و در مرحله چهارم تمام سوالات و فرضیات پایان نامه را هم به درستی مورد بررسی قرار دادهاید. اکنون در مرحله پنجم نوبت به آن رسیده است که حوزه های تحقیق را مورد بررسی قرار دهید و ببینید که آیا این حوزههای تحقیق برای کار شما مناسب می باشند یا خیر. در این مرحله باید بررسی کنید که آیا شما قادر هستید که کار پایان نامه خود را در این حوزه ها انجام دهید یا اینکه این توانایی را نخواهید داشت که در حالت دوم، باید حوزه تحقیق و سوالات و غیره را تغییر دهید.
اکنون نوبت به آن رسیده است که شما بررسی کنید که مناسب ترین روش های تحقیق برای انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری شما کدام می باشد. روشهای تحقیق زیادی وجود دارند که شما می توانید بر اساس آنها کار تحقیقاتی را انجام دهید. این روشهای تحقیق میتواند شامل نظرسنجی ها، مصاحبه ها، آزمایش و خطاها و روش های دیگری شود؛ و لذا شما باید سعی کنید تا بر اساس نوع پژوهشی که دارید مناسب ترین روش را برای نوشتن پایان نامه مشخص کنید.
در این بخش شما باید بررسی کنید که برای پایان نامه که می خواهید انجام دهید باید چگونه برنامه ریزی کنید. این شیوه برنامه ریزی برای شما خیلی مهم است به این دلیل که تعیین کننده کارهایی است که از این به بعد باید انجام دهید. برنامه ریزی که شما انجام می دهید باید بر اساس روش تحقیقی باشد که انتخاب نموده اید. همچنین شما باید بدانید که برنامه ریزی کردن تأثیر بسیار زیادی بر روی نتیجه کار شما خواهد گذاشت؛ بنابراین باید سعی کنید تا یک برنامه ریزی دقیق و مناسبی داشته باشید.
این مرحله یکی از مهم ترین مرحله های انجام پایان نامه می باشد یعنی مرحله جمع آوری اطلاعات. در این مرحله شما باید اطلاعاتی را که برای پایان نامه اتان مورد نیاز دارید، جمع آوری کنید. در این مرحله شما باید بررسی کنید که برای اینکه پایان نامه به بهترین شکل ممکن انجام شود نیازمند چه اطلاعاتی هستید و بر این اساس باید این اطلاعات را از منابع مختلفی که در این زمینه وجود دارد جمع آوری نمایید.
در این مرحله ممکن است به نظرتان منابعی که دارید؛ کافی نباشد. بنابراین در صورتی که لازم میدانید این منابع را تغییر دهید و سعی نمایید تا برای جستجو کردن برای این منابع نیز استراتژیهای خودتان را تغییر دهید. این مرحله یکی از مرحلههای لازم برای اینکار است به این دلیل که وجود منابع مختلف تأثیر زیادی می تواند بر روی شیوه تحقیق داشته باشد و لذا خیلی مهم است که این مرحله را دقیقاً به همان شیوه ای که به نظرتان درست است، انجام دهید.
همان طور که میدانید داشتن منابع مناسب برای انجام پایان نامه یکی از مهم ترین پارامترهایی است که باید مد نظر داشته باشید. بنابراین یکی از بهترین کارهایی که میتوانید انجام دهید این است که منابعتان را با استفاده از معیارهایی که در اختیار دارید مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید و در صورتی که به نظرتان منابعی که در اختیار دارید مناسب نمیباشند آنها تغییر دهید و در صورتی که به نظرتان مناسب هستند؛ آنها را نگه دارید.
این موضوع برای شما خیلی مهم است زیرایکی از مهم ترین و کلیدی ترین موضوعاتی که در زمینه نوشتن پایان نامه باید همواره مدنظر داشته باشید این است که منابعتان را به خوبی مطالعه کنید. از منابعی که مطالعه می کنید؛ نتها و یادداشتهایی از بخش هایی که به نظرتان مناسب است، بردارید و سعی کنید تا منابعی را که مطالعه می کنید با دقت مرور کنید.
وقتی که شما به منابع و مراجعی که در این زمینه وجود دارد رجوع میکنید، می توانید اطلاعاتی را که در این منابع وجود دارد را بهتر مورد بررسی قرار دهید و این اطلاعات را در کنار اطلاعاتی که خودتان در اختیار دارید قرار دهید و لذا سعی نمایید تا این اطلاعات را مورد بررسی قرار دهید و از تلفیق کردن این اطلاعات و اطلاعات خودتان به نتیجه گیری های مناسبی دست پیدا کنید.
اکنون شما وارد مرحله ای شده اید که در این مرحله باید از اطلاعاتی که بدست آورده اید برای هدف پاسخ دادن به فرضیات پایان نامه استفاده کنید. در این مرحله شما باید سعی کنید تا تمام اطلاعاتی را که در زمینه پایان نامه خودتان بدست آورده اید را بررسی کنید و ببینید که این اطلاعات چگونه می توانند به شما کمک کنند تا در کارهایتان پیروز شوید. در این مرحله شما باید ارتباط مناسبی را میان پیدا کردن پاسخ سوالاتتان و اطلاعاتی که در اختیار دارید بدست آورید.
در این مرحله شما به پاسخ سوال رسیده اید ولی هنوز هم کارتان تمام نشده است. در این مرحله شما باید دوباره برگردید و یک مرور کلی را بر روی تمام کارهایی که از ابتدا تا این مرحله میخواستید انجام بدهید بکنید. در این مرحله شما باید بررسی کنید که چگونه توانسته اید به پاسخ سوالاتتان برسید و همچنین برای اینکه از پاسخ سوالاتتان اطمینان پیدا کنید باید یک بار دیگر کل کار را مرور کنید.
اکنون دیگر پایان نامه شما کامل شده است و وقت آن رسیده است که شما به ارجاع دهی منابعی که برای این کار مورد استفاده قرار داده اید بپردازید. در این مرحله شما باید با دقت تمام، به تمام منابعی که داشته اید ارجاع دهید. در این مرحله شما باید سعی کنید تا به دقت ببینید که کدامیک از منابع مربوط به کدامیک از مراجع بوده اند و تک تک منابع را مشخص کنید که مربوط به کدامیک از مراجع بوده اند. این مرحله مرحله نهایی کار نگارش پایان نامه شما می باشد.
قبل از اینکه حتی شروع به کار کردن بر روی مفهوم طراحی لوگو بکنید باید تضمین کنید که به اندازه کافی در زمینه بازار و رقبایی که ممکن است در این زمینه داشته باشید تحقیق کرده اید. برای این کار می توانید از همکاران خود بخواهید تا اطلاعاتی را درباره رقبایتان به شما بدهند. شما باید تمام لوگوهایی را که در این زمینه ایجاد شده اند (لوگوهایی که مرتبط با شرکت ها و برندهایی هستند که شما آنها را رقیب خودتان می دانید) جمع آوری کنید و آنها را بررسی کنید. این کار از دو جنبه برای شما اهمیت دارد. اول اینکه به شما کمک می کند تا اطلاعات جامعی را درباره لوگوهایی که در این زمینه ساخته شده اند داشته باشید و دوم اینکه می تواند به شما کمک کند تا طرح هایی جدید از طراحی لوگوهای جدید را برای خودتان ایجاد کنید. البته در ارتباط با نکته دوم بهتر است این موضوع را هم در ذهن داشته باشید که لوگوهایی که از همه لوگوها بیشتر موفق بوده اند لوگوهایی بوده اند که در آن طراحان سعی کرده اند روند معمولی را تغییر دهند و "متفاوت" فکر کنند.
داشتن یک استراتژی مناسب می تواند یکی از بخش های مهم و اساسی برای کار طراحی لوگو توسط شما باشد. البته اینکه قرار است چگونه استراتژی برای خودتان داشته باشید معمولا بستگی به ابعاد پروژه شما دارد ولی همه کارها معمولا با پرسیدن سوالات کلیدی از خودتان شروع می شود.
برخی از سوالاتی که شما در این زمینه می توانید از خودتان بپرسید شامل موارد زیر می باشد:
- اصلا ما برای چه این تجارت را ایجاد کرده ایم و برای چه اینجا جمع شده ایم؟
- ما در این شرکت دقیقا چکار می کنیم؟ و چگونه این کار را انجام می دهیم؟
- آیا مزیت رقابتی داریم که باعث شود که با دیگر شرکت ها متفاوت شویم؟ این مزیت رقابتی چیست؟
- ما اینجاییم که نیازهای چه افرادی را برطرف کنیم؟
- ما از همه بیشتر به چه چیزی اهمیت می دهیم و چه چیزهایی در تجارت ما برای ما باارزش است؟
- هویت برند ما چگونه است و فرهنگ سازمانی در شرکت ما به چه صورتی تعریف می شود؟
در صورتی که به این سوالات پاسخ دهید می توانید قدم های مثبت خوبی را به سمت پیشبرد کار طراحی بردارید.
هنگامی که شما برای خودتان یک استراتژی مناسبی طراحی کردید، اکنون زمان آن رسیده است که آن را عملی کنید. اما فراموش نکنید که استراتژی که شما برای خودتان طرح ریزی کرده اید دیگر آیه ای نیست که از آسمان آمده باشد! شما باید نسبت به تغییرات این استراتژی (که ممکن است به دلایل مختلفی انجام شود) انعطاف پذیر باشید. شما نباید در مقابل این استراتژی این گونه جهت گیری داشته باشید که انگار این استراتژی را بر روی سنگ نوشته اید و دیگر قابل تغییر نیست! ممکن است برخی از استراتژی هایی که شما برای طراحی کردن لوگو برای خودتان ترتیب دیده اید در ظاهر به صورت نظری کار کنند اما هنگامی که پای عمل در میان بیاید این استراتژی ها کار نکنند ویا مشکلی برای شما پیش بیاید. بنابراین شما باید حتما حالت رویکرد انعطاف پذیری را نسبت به طراحی هایتان داشته باشید و همیشه بدانید که ممکن است داستان به این شیوه ای که شما فکر می کرده اید پیش نرود بنابراین باید همیشه آماده باشید که برنامه های خودتان را تغییر دهید.
طراحی لوگو به طور کلی در سال های 1960 به صورت گسترده مورد توجه قرار گرفت. در آن زمان امکانات طراحی های کامپیوتری به هیچ عنوان وجود نداشت بنابراین آنها مجبور بودند تا این طراحی ها را با استفاده از قلم و کاغذ و با کمترین امکانات انجام دهند. البته بسیاری از برندهای معروف دنیا در همان زمان و با استفاده از همان امکانات برای خودشان یک لوگوی مناسب طراحی کردند و این لوگو برای آنها موفقیت زیادی به همراه داشت و همچنین دارای دوام زیادی هم بود. بنابراین در صورتی که شما طراحی خودتان را با قلم و کاغذ انجام می دهید؛ به این طراحی احترام بگذارید! فکر نکنید که این نوع طراحی کاربرد و تاثیری ندارد به این دلیل که حقیقت چیزی کاملا متفاوت است. حقیقت این است که در بسیاری از موارد استفاده از این روش حتی از روش طراحی با استفاده از کامپیوتر و نرم افزارهای کامپیوتری بهتر هم می باشد بنابراین اصلا مانعی ندارد که شما از این نوع طراحی ها در کار استفاده کنید. حتی در بسیاری از موارد انجام طراحی به این شیوه می تواند منجر به طراحی های مناسب تری برای شما شود.
بسیاری از شرکت ها هستند که فکر می کنند که لوگو تنها یک نماد برای تجارت و برند است و خیلی به آن اهمیت نمی دهند. این در صورتی است که لوگو در حقیقت بخشی از هویت برند شما می باشد. شما باید به طراحی لوگو اهمیت بسیار زیادی بدهید به این دلیل که هنگامی که لوگو طراحی می کنید در حقیقت دارید بخشی از برندتان را طراحی می کنید! در بسیاری از موارد، اولین برخوردی که مشتریان و مخاطبین با شرکت ها و برندها دارند از طریق لوگوهایی است که این شرکت ها و برندها دارند. بنابراین در صورتی که شما برای برند خودتان یک لوگوی مناسبی داشته باشید می توانید کاری کنید که این اولین برخورد برای مخاطبین و مشتریان جذاب باشد و منجر به این شود که آنها بتوانند مشتری شما شوند. در حقیقت لوگو یکی از مهم ترین عواملی است که می تواند در جلب کردن مشتریان بالقوه و یا پراندن آنها تاثیر داشته باشد. شرکتی که فرآورده های خوبی تولید می کند باید برای خودش لوگوی منحصر به فرد و باکیفیتی هم داشته باشد تا هم از شرکت های رقیب تمایز داده شود و هم هویت مشخصی داشته باشد.