چالشهایی که مهاجران هنگام تلاش برای راه اندازی یک تجارت کوچک با آن روبرو هستند بسیار متنوع است. البته تفاوتهای فرهنگی، عدم وجود شبکههای حمایتی، عدم توانایی در گرفتن وام بانکی و چالش در انتخاب شغلی مناسب در عرصه بین المللی، همگی مشکلات زیادی را به دنبال دارند. اما چالش شماره یک ممکن است عدم برنامه ریزی مناسب برنامه کسب و کار باشد.
بیزینس پلن که به عنوان ابزاری اساسی برای کارآفرینی در نظر گرفته می شود، میتواند به معنای واقعی کلمه کسب و کار یک نفر را متحول ساخته یا آن را نابود سازد.
قالب اصلی برای نوشتن بیزینس پلن مشابه است که شامل بیانیه چشم انداز، یک مأموریت، یک برنامه مالی، یک برنامه بازاریابی و موارد دیگر. شما میتوانید برای نوشتن بیزینس پلن قالبهایی را با سؤالات آسان برای پاسخ به صورت آنلاین پیدا کنید که این امکان را می دهد تا خلاها را پر کنید. اما آیا واقعاً ساده است؟ اگر چنین است، چرا برخی از برنامههای تجاری منجر به موفقیت میشوند، در حالی که برخی دیگر نه؟ در ادامه مروری بر عناصر اصلی بیزینس پلن عالی ارائه می شود.
نوشتن بیانیه چشم انداز و ماموریت بخش آسان یک بیزینس پلن است. بیانیه چشم انداز در اصل این است که چگونه میتوان برای مثال در پنج سال آینده پیشرفت داشت. در تعریف چشم انداز، به همه رویاها، اهداف و شغل خود فکر کنید. با فرض افتتاح یک فروشگاه، باید تمامی اطلاعات را در این ارتباط وارد کنید تا اینکه مشکلی در آینده به وجود نیاید.
در نوشتن بیزینس پلن ماموریت به این معناست که با هدف شرکت آشنا شده و نحوه عملکرد آن را چگونه می بینید. هدف شما در رابطه با یک فروشگاه میتواند اینطور باشد "کلیه محصولات ما تضمین شده است، کارکنان ما دارای بالاترین توانایی کاری هستند و در شهر به عنوان بهترین مکان برای انجام بهترین خدمات و کالاها شناخته شدهایم." مأموریت شما باید واضح، معنادار از نظر اجتماعی و قابل اندازه گیری باشد.
در نوشتن بیزینس پلن مرحله بعدی به پرسنل مربوط میشود. این مورد مشخص میکند چه کسی شرکت را اداره میکند و نوع کارمندانی را که استخدام خواهید کرد، تعیین میکند. همچنین پیش بینی های شما برای رشد آینده از نظر کارمندان را توصیف می کند. غالباً وقتی در حال نوشتن بیزینس پلن هستید، آخرین چیزی که مردم درباره آن فکر میکنند این است که "چگونه می توانم با موفقیت کنار بیایم؟" بیشتر توجه خود را به خرید می کنند، اما تعداد کمی از آنها برای آن آماده میشوند. باید برای رشد در شغل خود آمادگی داشته باشید.
بیزینس پلن خودتان را در اختیار داشته باشید. برنامه بازاریابی غالباً بزرگترین موانع برای تازه واردان است. در یک کشور جدید با روشهای مختلف انجام کارها نسبت به آنچه در کشور خود عادت کردهاید روبرو میشوید. شما باید با متخصصان مشورت کنید تا ببینید کدام روش در صنعت خاص شما کار میکند. ارزش پولی که برای این قسمت اختصاص داده می شود بسیار زیاد است و باید بر نحوه اختصاص آن مدیریت کاملی اعمال شود.
قبل از شروع هر کاری در حوزه کسب و کار و تقاضا برای پناهندگی و مهاجرت، تجزیه و تحلیل مدل کسب و کار از تمامی جهات ایده خوبی است زیرا میتوانید بیزینس پلن خود را بنویسید. برای کمک به این وضعیت، یکی از اولین کارهایی که میتوانید انجام دهید ایجاد یک تجزیه و تحلیل SWOT است. در یک صفحه کلمات را بنویسید: نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید. سپس، زیر هر کدام، آنچه را که احساس میکنید برای شما و تجارت شما مهم است یادداشت کنید. نقاط قوت و ضعف درونی بوده و به خودتان مربوط می شوند.
در روند نوشتن بیزینس پلن بهتر است تا از نقاط قوت شخصی خود آگاه باشید، اما مهمتر از این، شناخت نقاط ضعف است چون این کار به شما اجازه می دهد تا تمامی مسائلی را که به ارتقای کسب و کار شما کمک کند شناسایی کنید. مثال خوب در این مورد، ضعف در عدم توانایی فروش است. برای کاهش این مسئله به عنوان یک ضعف، میتوانید استخدام یک فروشنده را در نظر بگیرید و هزینه آن را در بودجه کارآفرینی خود وارد کنید.
فرصت ها و تهدیدها مربوط به نیروهای خارجی است که شما هیچ کنترلی بر آنها ندارید، اما باید از آنها آگاه باشید. اگر تصمیم به راه اندازی یک تجارت را گرفتید، باید یک نیاز در جامعه و فرصتی برای امرار معاش را شناسایی کرده باشید. شما باید به همان اندازه تهدید را در جامعه در نظر بگیرید که ممکن است مشکلاتی را برای شما ایجاد کند، مانند رقبای محلی یا تغییر ساختار کاری در یک موقعیت کاری تثبیت یافته و شناخته شده.
بسیاری از کشورها ویزای سرمایه گذار را ارائه میدهند، که اغلب به عنوان وسیله ترجیحی برای به دست آوردن تابعیت از یک کشور مشاهده می شود. این طرح ها، که اغلب به عنوان "ویزاهای طلایی" شناخته میشوند، به افراد امکان می دهد مبلغ زیادی پول در پروژه های تعیین شده در ازای دریافت اجازه اقامت و مسیرهای دریافت تابعیت کامل سرمایه گذاری کنند. در حالی که اینها بهترین ضمانت از امکان اقامت و کار در یک کشور را دارند، سطح سرمایه گذاری مورد نیاز یک مانع اساسی است.
در مقابل، ویزاهای راه اندازی یا کارآفرینی برای مشاغل کوچک یا متوسط طراحی شده اند که به دنبال راه اندازی یا گسترش در یک کشور هستند. این ویزا ها کوتاه مدت تر به نظر می رسند، اقامت را هم برای مدت معین و یا بصورت چرخشی انجام می دهند، اما میتوانند مسیری را برای اقامت دائم نیز ارائه دهند. افراد تمایل دارند که موانع بسیار کمتری برای ورود داشته باشند، و معمولاً به یک بیزینس پلن قوی و شواهدی از توانایی پشتیبانی مالی از خود برای یک سال یا بیشتر نیاز دارند.
بیشتر ویزاهای کارآفرین موجود در سرتاسر جهان موقتی است اما در صورت اثبات بودن کارآفرین در نهایت منجر به سکونت خواهد شد (به جز کانادا، که اقامت دائم فوری را فراهم میکند). به عنوان یک قاعده کلی، این کشورها برنامه مهاجرت کارآفرینانه را بر اساس منافع اقتصادی ایده تجاری فرد و پروژه ای که برای رشد اقتصادی کشور نشان میدهد، ارزیابی میکنند. شرایط ورود و تعریف موفقیت در بین کشورها متفاوت است، اگرچه به طور معمول به دو پارامتر اصلی در نظر گرفته میشوند:
اکثر کشورها با در نظر گرفتن سرمایه راه اندازی (میزان و منبع آن) و مشخصات فرد (تحصیلات یا سابقه کار و یا پیشنهاد تجارت)، پتانسیل یک کارآفرین را ارزیابی میکنند. نمودار خلاصه برنامههای ویزای کارآفرین موجود در سرتاسر جهان می تواند به مطالعه و مقایسه طرح های مختلف کمک کند. این معیارها معمولاً انعطاف پذیر بوده و صلاحیت افراد خاص را آسانتر میکند. به عنوان مثال، در نیوزلند ویزای کارآفرینان ویزای کار سه ساله است که در دو مرحله (یک مرحله شروع و مرحله تعادل) کار میکند تا کارآفرینان بتوانند در هر زمان واجد شرایط ویزا باشند.
در بیشتر کشورها، صلاحیت تجدید ویزاهای کارآفرین یا تبدیل به اقامت دائم با تعداد مشاغل ایجاد شده توسط استارتاپ و یا سرمایه گذاری اضافی افزایش یافته یا درآمد ایجاد شده در یک بازه زمانی خاص ارزیابی میشود. به عنوان مثال، در انگلستان، کارآفرینان برای تمدید ویزا می توانند دو شغل تمام وقت در سه سال ایجاد کنند، در حالی که در سنگاپور، به آنها اجازه اخذ ویزای دو ساله داده می شود. کارآفرینان باید در سال اول و چهار سال خود دو شغل محلی ایجاد کنند. در سال دوم به طور معمول، مهلت دستیابی به این اهداف با امکان شناسایی زودهنگام مشاغل واقعی قابل توجیه است. با این حال آنها میتوانند با دلسردی از ریسک پذیری و جلوگیری از ایجاد کارآیی در برنامههای تجاری خود که منجر به به خطر انداختن وضعیت ویزا میشود، پیامدهای مضری برای استارتاپ ها به همراه داشته باشند.
در آخر توصیه میشود درآغاز کسب و کار خود بیزینس پلن کار خود را طراحی نمایید، تا با سرعت و موفقیت بیشتری به اهداف خود نایل شوید لذا بهتر است در این مسیر از مشاوره بیزینس پلن بهره ببرید.
انتخاب بهترین و با کیفیتترین موسسه برای مشاوره انجام پایان نامه ارشد و دکترا همیشه یک فرآیند دشوار و طاقت فرسا محسوب میشود. در این فرآیند خطراتی وجود دارد که باید حواستان به آنها باشد. انجام پایان نامه همیشه یک چالش بزرگ برای دانشجویانی به شمار میرود که به دنبال کسب مدرک خود بوده و بنا به دلایلی آشنایی کافی با فرآیند انجام پایان نامه ندارند. اما این مسئله امروزه برای این افراد یک رویای محال نیست و لذا با تأسیس موسسات ساختارمند در حوزه مشاوره انجام پایان نامه، این مشکل حل شده است. با این حال، انتخاب موسسه باید مطابق با یک سری خصوصیات و ویژگیهای تعیین کننده در حوزه آکادمیک باشد تا اینکه بهترین نتیجه حاصل شود. در ادامه خصوصیات مهم و متمایز کننده موسسات برتر و پیشرو در حوزه مشاوره انجام پایان نامه ارائه شده است.
تیم کاری با تجربه و متخصص در مشاوره انجام پایان نامه
تیم فعال در یک موسسه مشاوره انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا باید اشراف کامل به موضوعات ارائه شده داشته باشند. برای این منظور، اعضای تیم باید دارای مدارک دانشگاهی عالی باشند تا اینکه بتوانند به خوبی از عهده بخشهای مختلف مشاوره انجام پایان نامه برآیند. تجربه این افراد باید به حدی باشد که تمامی نیازهای دانشجو را تأمین کنند و بهترین پایان نامه ممکن را با کمک دانشجو به نگارش درآورند. تیم مشاوره انجام پایان نامه باید توانایی عرضه پایاننامهای دقیق و کاملاً جامع را داشته باشد. هر موسسه مشاوره انجام پایان نامه باید به دانشجو اجازه دهد تا به صورت مستقیم با مشاور پایان نامه در تماس باشد تا در جریان جزئی ترین مسائل قرار بگیرد.
میزان تجربه موسسه در حوزه مشاوره انجام پایان نامه
یکی از مسائل مهمی که باید مدنظر قرار گیرد تعداد سالهایی است که یک موسسه مشاوره انجام پایان نامه در این حوزه فعالیت داشته و توانسته تا در طول این مدت به بازیگری کلیدی در حوزه مشاوره انجام پایان نامه ارشد و دکترا تبدیل شود. میزان این تجربه را میتوان با تعداد پایان نامههای موفق و دفاع شده توسط دانشجویان مشخص نمود. یک موسسه مشاوره در امور انجام پایان نامه باید برای نمایش تواناییهای خود، عناوین پایان نامه های انجام شده و تخصص و قدرت تیم کاری خود را در اختیار دانشجویان مشتاق و کنجکاو قرار میدهد. این امر باعث میشود تا قدرت تیم کاری یک موسسه به خوبی و با استناد به مدرکی بسیار معتبر مورد مقایسه قرار گیرد.
ارائه محتوایی بدون سرقت ادبی
موسسات با تجربه و با صلاحیت در این حوزه پایان نامههایی بی عیب و نقص و عاری از سرقت ادبی را توسط دانشجویان پیش میبرند. نتیجه کار با موسسات بدون تجربه یا کم تجربه بدون شک پایان نامه هایی مشکل دار و پر از سرقتهای ادبی خواهد بود. دلیل بروز این مشکل این است که این گونه موسسات از تیمی غیر متخصص و فاقد تجربه لازم بهره میبرند. تیم فعال در یک موسسه مشاوره پایاننامه باید به دقت بر عدم استفاده از محتوایی حاوی سرقت ادبی تمرکز داشته باشد. بنابراین ارائه محتوای نوین و جدید موجب میشود تا پایاننامه نهایی عاری از سرقت ادبی باشد و دانشجویان بعدی بتوانند از آن به عنوان مرجعی قدرتمند برای انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا خود بهره ببرند. این امر در واقع نشاندهنده خلاقیت و نوآوری تیم کاری موسسه است.
ارائه اطلاعات اضافی برای دانشجویان
اطلاعات اضافی مرتبط با پایان نامه کارشناسی ارشد یا دکتری باید در اختیار دانشجویان قرار گیرد. این دانش دربرگیرنده نحوه جمع آوری اطلاعات پایان نامه، منابع به کار رفته، دادههای آماری و دیگر بخشهای جانبی مرتبط با نگارش تمامی فصول پایاننامه است. در واقع این اطلاعات توجیهی برای نحوه آماده ساختن پایان نامه است. معمولاً این اطلاعات باید به صورت زمان بندی شده و مطابق با هر فصل از پایان نامه در اختیار دانشجویان قرار بگیرد. کارکنان مسئول هر بخش از موسسه وظیفه دارد تا بر روند ارائه این اطلاعات نظارت کامل داشته باشد. علاوه براین، یک موسسه قدرتمند در حوزه مشاوره موظف است تا تمامی اطلاعات جانبی را به صورت یکجا و در یک فایل بخش بندی شده در انتهای روند انجام پایان نامه ارشد و دکترا در اختیار دانشجو قرار دهد.
در اختیار داشتن وب سایتی جذاب و هدفمند
موسسه فعال در حوزه مشاوره و انجام پایان نامه باید دقت زیادی در ارتباط با ساختار و چارچوب بندی وب سایتش داشته باشد. هر موسسه باید نگاهی حرفه ای نسبت به دسته بندی مطالب مختلف خود داشته باشد. وب سایت باید دارای بخشهای مختلفی مرتبط با مقالات، پایان نامههای کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، مطالب علمی معتبر و جدید در اینترنت، موضوعات به روز و مرتبط با هر رشته، مشاوره تحصیلی، معرفی نرم افزارهای پر کاربرد در هر رشته، برنامههای زمانی مشاوره پایان نامه و باقی مسائل مرتبط باشد. یک موسسه معتبر همیشه وب سایتی در اختیار دارد که به تمامی سوالات مراجعه کنندگان به شکلی جامع و دقیق پاسخ میدهد. همچنین وب سایت باید مطالب علمی مدرن و به روز شده را در اختیار خواننده ها قرار دهد.
جمع آوری دقیق ترین جزئیات در مورد پایان نامه
یک موسسه متخصص و با تجربه در حوزه مشاوره انجام پایان نامه به هیچ وجه کارهایش با استناد به مسائل کلی مطرح شده توسط مشتریان پیش نمیبرد؛ بلکه به دنبال دقیق ترین جزئیات است. برای این موسسات، تنها در اختیار داشتن عنوان کافی نبوده و سوالات متعددی را در ارتباط با پایان نامه و موضوع آن را از مشتریان خود میپرسند. تیم های تخصصی این موسسات به جزئی ترین عناصر دقت داشته و اطلاعاتی را در مورد نیازهای حقیقی افراد از نوشتن پایان نامه به دست میآورند. این کار باعث میشود تا فرد مراجعه کننده دیگر هیچ نگرانی ای در مورد روند مشاوره انجام پایان نامه نداشته باشد. حتی بعضی از موسسات برتر به شکل دوره ای و زمان بندی شده با دانشجو جلسات حضوری یا تلفنی برگزار میکنند تا اینکه به بهترین شکل روند کار را به جلو پیش ببرند.
تدوین طرح توجیهی با نرم افزار کامفار
آیا شما نحوه نوشتن طرح توجیهی را میدانید؟ یک طرح توجیهی طرحی کلی از مهمترین مسائل مربوط به یک ایده کسب و کار است و هدف آن شناسایی عواملی است که مانع موفقیت شما در بازار کار میشود. به عبارت دیگر، طرح توجیهی تعیین میکند آیا یک ایده کسب و کار ایدهای معقول است یا نه.
طرح توجیهی تمامی اطلاعات ضروری برای طرح کسب و کار را در اختیار مخاطب قرار میدهد. طرح توجیهی تمامی اطلاعات ضروری برای طرح کسب و کار را در اختیار مخاطب قرار میدهد. هدف از اجرای هر طرح توجیهی کسب سود و منفعت است؛ از اینرو به منظور دستیابی به معیار و شاخص مناسب جهت تعیین سوددهی و یا عدم سوددهی طرحها، مجموعهای از شاخصهای مالی و اقتصادی در طی سالهای قبل توسط کارشناسان و اقتصاددانان بزرگ تعریف و استفاده شده است. هدف از آنالیز مالی طرح امکانسنجی در گزارشات توجیهی نیز کسب شاخصهای مالی و اقتصادی به منظور تصمیمگیری صحیح میباشد. در تجزیه و تحلیل مالی، استفاده از هزینههای سرمایهگذاری، هزینههای تولید، درآمد سالیانه پیشبینی شده برای طرح و سایر مبانی و مفروضات مورد نیاز برای انجام محاسبات، صورت حساب سود (زیان)، صورت گردش وجوه نقد، ترازنامه پیشبینی شده، تهیه و تنظیم میشود.
معمولاً نوشتن طرح توجیهی توسط یک فرد متخصص در زمینه کسب و کار به تحریر در می آید. بخش های مختلف طرح توجیهی را می توان به سه دسته تقسیم کرد:
در نوشتن طرح توجیهی، معمولاً نظر افراد تصمیم گیرنده را به سمت مسیری خاص سوق میدهند. بسیاری از اوقات تنها یک مسیر فعالیت وجود دارد، ولی باید تغییراتی در این وضعیت صورت گیرد. لذا باید در روند آماده سازی طرح توجهی باید نکاتی را مد نظر قرار دهید.
کامفار نرمافزاریست که برای مطالعات اقتصاد مهندسی مانند امکانسنجی و طرحهای توجیه فنی و اقتصادی، شبیهسازی و تحلیل فرآیندهای مالی بکار میرود. این نرمافزار توسط سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد تدوین شده است.
طرح تجاری و پیش بینی درآمد و برآورد هزینه پروژههای صنعتی، معدنی، کشاورزی، زیربنایی، دریانوردی و غیره با استفاده از نرم افزار کامفار انجام میپذیرد. نرم افزار تخصصی کامفار یک برنامه کامپیوتری است که سازماندهی و محاسبه گزارشات مالی و اقتصادی را آسانتر میسازد. این نرم افزار بر اساس مطالعات امکان سنجی و یا به عبارتی توجیهپذیری و یا قابل اجراء بودن و یا نبودن طرح و مطالعات فرصتیابی برای هر طرح صنعتی و معدنی طراحی گردیده است. نتایج این نرم افزار بیانگر جذابیت اقتصادی طرح بر اساس محدود و یا نامحدود بودن بودجه اقتصادی سازمان مجری میباشد.