هنرگرافیک و طراحی لوگو

هنرگرافیک و طراحی لوگو

هنرگرافیک و طراحی لوگو

هنرگرافیک و طراحی لوگو

10 نکته در طراحی لوگو برای اینکه بتوانید یک هویت برند مناسبی داشته باشید!


1) لوگوی شما باید نشان دهنده هویت برند باشد.

فراموش نکنید که یکی از مهم ترین نکته هایی که در طراحی لوگو باید درنظر داشته باشید این است که لوگویی که طراحی می کنید باید مشخص کننده هویت برندتان باشد. بنابراین باید خیلی احتیاط کنید که تناسبی میان لوگویی که طراحی می کنید و هویت برندی که دارید برقرار سازید. بسیاری از شرکت ها هستند که این موضوع را درک نمی کنند. آنها برای اینکه لوگوی معتبرتری داشته باشند سعی می کنند تا ارتباطی را که ممکن است این لوگو با هویت برندشان داشته باشد قربانی کنند. این موضوع به هیچ عنوان پذیرفته نمی باشد. شما باید به طور تمام و کمال کاری کنید که لوگویی که طراحی می کنید با برندی که دارید (و همچنین با هویت برندی که دارید) دارای تناسب باشد. در غیر این صورت نمی توانید انتظار داشته باشید که در کارتان موفق شوید. در صورتی که تناسب مناسبی را میان این لوگو و هویت برندتان ایجاد کنید می توانید انتظار موفقیت در کارتان را داشته باشید.

2) به شکل کلی لوگو توجه کنید.

شما باید به طرح کلی لوگویتان توجه زیادی داشته باشید. اولین چیزی که افراد از لوگوی شما می بینند همین طرح کلی آن می باشد بنابراین شما باید حتما توجه داشته باشید که این طرح یک طرح مناسب باشد. طرحی که شما برای لوگویتان انتخاب می کنید باید حالتی داشته باشد که بتواند یک ارتباط مناسبی را با مخاطبین برقرار سازد. به عبارت دیگر، طرحی که برای لوگویتان مورد استفاده قرار می دهید باید به گونه ای باشد که در همان نگاه اول توجه این مخاطبین را به خودش جلب کند. در صورتی که طرح کلی لوگویی که شما طراحی کرده اید یک طرح تو در تو و کاملا بدون مفهوم و بی نظمی باشد؛ نمی توانید انتظار داشته باشید که کسی اصلا به لوگویی که شما ایجاد کرده اید اهمیتی دهد چه برسد به اینکه در کار شما دقیق شود و بخش های دیگر آن را بررسی کند. به این دلیل که همانطور که در بالا اشاره شد اولین چیزی که اکثر افراد برای اولین بار به آن توجه می کنند؛ همین طرح و شکل ظاهری لوگوی شما می باشد و شما باید این طرح و شکل ظاهری را به خوبی ارایه کنید.

3) به رنگ ها توجه کنید.

یکی از مهم ترین پارامترهایی که می تواند بر روی طراحی لوگوی شما اثر داشته باشد؛ رنگ هایی است که مورد استفاده قرار می دهید. در صورتی که به این رنگ ها توجه زیادی داشته باشید می توانید انتظار داشته باشید که طراحی لوگویتان به شیوه مناسبی انجام شود. اما در صورتی که اصلا به این پارامتر دقتی را که لازم است نکنید نمی توانید چنین انتظاری را داشته باشید. بنابراین برای اینکه یک طراحی مناسب لوگو را داشته باشید باید حتما به رنگ هایی که برای طراحی لوگو مورد استفاده قرار می دهید توجه داشته باشید.

استفاده کردن از رنگ ها همچنین می تواند منجر به این شود که بسیاری از نقص ها و ایراداتی را هم که در طراحی لوگو وجود دارد پوشش داده شوند. به عنوان مثال، شما می توانید از رنگ هایی استفاده کنید که با این نقطه های ضعف طراحی سازگار باشند و در مجموع به کار جلوه ای مناسب دهند. این کار می تواند به شما کمک کند تا یک لوگوی زیبایی را طراحی کنید که هر فردی که آن را ببیند به اندازه کافی از آن تاثیر بپذیرد.

4) به شکل هایی که مورد استفاده قرار می دهید توجه کنید.

از دیگر نکته هایی که شما باید به هنگام طراحی لوگو درنظر داشته باشید این است که از شکل هایی استفاده کنید که هم نظر مخاطبین را به خودش جلب می کند و هم اینکه متناسب بار کار شما می باشد. در صورتی که شکل هایی که در طراحی لوگو استفاده می کنید را به گونه ای به کار ببرید که افرادی که لوگو را می بینند را دفع کند؛ لوگوی باکیفیتی نخواهید داشت. این در صورتی است که اگر از شکل هایی استفاده کنید که به گونه ای باشند که این افراد را به خودشان جلب کنند می توانید انتظار داشته باشید که لوگویتان باکیفیت باشد و منجر به جلب مشتریان شود.

به عنوان مثال ممکن است بسته به کاری که شما می خواهید انجام دهید و بسته به لوگویی که می خواهید طراحی کنید؛ ممکن است که از شکل دایره برای طراحی لوگو استفاده کنید. و یا به عنوان مثال ممکن است برای یک لوگوی دیگر، بسته به کاری که انجام می دهید شکل دایره مناسب نباشد. همه این ها بستگی به این دارد که شما می خواهید چکار کنید و تجارت شما درباره چیست.

5) کاری کنید که لوگوی شما در خاطره ها بماند.

یکی دیگر از نکته های بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که لوگو را باید به گونه ای طراحی کنید که در خاطره ها بماند. این یکی از مهم ترین و کلیدی ترین موضوعاتی است که شما باید به هنگام طراحی کردن لوگو برای برند و تجارتتان درنظر داشته باشید. لوگوهایی که به گونه ای هستند که در خاطره ها نمی مانند؛ زود از ذهن افرادی که آنها را دارند فراموش می شوند بنابراین شما نمی توانید انتظار داشته باشید که لوگوهایتان در ذهن ها بماند. لوگوهایی که شما برای تبلیغ کردن برندتان مورد استفاده قرار می دهید باید دارای شکل هایی باشند که افرادی که به آنها نگاه می کنند به سرعت آنها را به خاطر بسپارند و از یادشان نرود. بنابراین لوگوهایی، لوگوهایی موفق هستند که وقتی که افرادی که آنها را نگاه می کنند آنها را به خاطر بیاورند؛ و احتمال اینکه دوباره از این برند خرید کنند بیشتر شود. و به این شیوه شما می توانید انتظار داشته باشید که تعداد مخاطبین بیشتری را برای خودتان جذب کنید.

6) متفارت باشید.

امروزه رقابت سنگینی میان شرکت های مختلفی که می خواهند برند خودشان را تبلیغ کنند ایجاد شده است. در صورتی که شما بخواهید در این رقابت پیروز شوید؛ باید متفاوت تر از دیگران عمل کنید. در صورتی که عملکرد شما یک عملکرد عادی باشد (مانند عملکردی که بسیاری از شرکت ها و تجارت ها انجام می دهند) شانس اینکه رشد داشته باشید کمتر می شود.

شما باید متفاوت عمل کنید و این متفاوت عمل کردن در طراحی لوگو هم صادق می باشد. شما باید طراحی لوگو را به گونه ای متفاوت از دیگران انجام دهید. برای این کار، بهترین روش این است که رقبای خودتان را مورد بررسی قرار دهید و ببینید که آنها از چه روشی برای این کار استفاده می کنند. سپس سعی کنید تا از روش های معمولی که آنها برای این کار استفاده می کنند کمی متفاوت تر عمل کنید. شما باید کارتان را به گونه ای انجام دهید که نوآوری در آن وجود داشته باشد به این دلیل که در صورتی که نوآوری نداشته باشید نمی توانید انتظار داشته باشید که از نظر نتیجه هم شبیه به دیگران باشید. بنابراین همیشه سعی کنید متفاوت از دیگران عمل کنید.

7) برای خودتان یک استایل مشخص برای طراحی تعیین کنید.

اکنون که شما اصول کار طراحی کردن لوگو را یاد گرفته اید زمان آن رسیده است که برای خودتان استایل مخصوصی را برای طراحی تعیین کنید. در این جا برای اینکه شما برای خودتان یک استایل مخصوص طراحی تعیین کنید عوامل مختلف و متعددی می باشند که شما باید به همه آنها توجه کنید. از جمله اینکه باید برای خودتان مشخص کنید که چگونه می خواهید از رنگ ها استفاده کنید؟ چگونه می خواهید از شکل ها استفاده کنید؟ چگونه می خواهید نوشته هایی را که در لوگو وجود دارد بنویسید؟ وقتی که به تمام این سوالات پاسخ دادید زمان آن رسیده است که برای خودتان یک استایل مناسب برای طراحی انتخاب کنید.

برای اینکه کار طراحی را انجام دهید استایل های مختلف زیادی وجود دارند مانند استایل های کلاسیک و استایل مینیمالیستی و استایل مدرن غیره. این دیگر به انتخاب خودتان است که کدامیک از این استایل ها را برای خودتان انتخاب می کنید. اما فراموش نکنید که هر استایلی را که انتخاب کردید باید سعی کنید تا با توجه به نوع تجارت و شرکتی که دارید طراحی تان را انجام دهید.

8) به موضوع تقارن توجه داشته باشید.

یکی از مهم ترین نکته هایی که باید در طراحی لوگو به آن توجه داشته باشید موضوع تقارن است. شما هر گونه لوگویی را که بخواهید طراحی کنید و برای طراحی لوگو از هر گونه استایلی هم که بخواهید استفاده کنید موضوع طراحی لوگو باید حتما با تقارن انجام شود. در صورتی که در طراحی لوگو تقارن وجود نداشته باشد؛ طراحی این لوگو با مشکلات جدی مواجه خواهد شد. بنابراین باید همیشه این نکته را درنظر داشته باشید که بدون استفاده از تقارن نمی توانید انتظار داشته باشید که کارتان با موفقیت انجام شده باشد.

تمام لوگوهایی که مربوط به برندهای معروف دنیا بوده اند موضوع تقارن را رعایت کرده اند. بساری از برندها هستند که فکر می کنند موضوع تقارن برای طراحی آنها موضوع جدی نمی باشد. این تفکر یک تفکر کاملا غلط می باشد به این دلیل که شما هر گونه لوگویی که بخواهید طراحی کنید باید حتما آن را با تقارن انجام دهید و در صورتی که در طراحی خودتان تقارن نداشته باشید کارتان شدیدا از نظر کیفیتی دچار مشکل می شود و افت شدیدی پیدا خواهد کرد. بنابراین حتما موضوع تقارن را درنظر داشته باشید و سعی کنید در طراحی هایتان حتما آن را رعایت کنید.

9) لوگویی طراحی کنید که برای اندازه های مختلف هم بتوان از آن استفاده کرد.

یکی از مهم ترین نکته هایی که در طراحی لوگو باید به آن توجه داشت این است که شما باید لوگویی را طراحی کنید که در ابعاد مختلف و در اندازه های مختلف هم بتوان از آن استفاده کرد. این موضوع مخصوصا در روزگار امروز اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. به این دلیل که امروزه ممکن است شما لوگوهایی را که مربوط به شرکت های مختلف هستند همه جا ببینید:

- ممکن است آنها را بر روی صفحه اصلی یک وب سایت ببینید.

- ممکن است آنها را بر روی تصویر پروفایل مربوط به شبکه های اجتماعی شرکت مورد نظر ببینید.

- ممکن است آنها را بر روی پیراهن فردی که در خیابان از کنارتان رد می شود ببینید.

بنابراین بهتر است در صورتی که می خواهید یک طراحی خوب داشته باشید؛ لوگویی را طراحی کنید که دارای شکلی باشد که بتوان این شکل را در اندازه های مختلف مورد تطبیق قرار داد. در صورتی که چنین وضعیتی وجود نداشته باشد شانس موفقیت شما در طراحی این لوگو کمتر و کمتر می شود.

10) هویت برندتان را در این لوگو بازگو کنید.

یکی از مهم ترین نکته هایی که شما به هنگام طراحی لوگو باید به آن توجه داشته باشید این است که لوگویی که طراحی می کنید در حقیقت باید هویت برندتان را نشان دهد. شما باید از طریق یک تصویر و به شیوه ای کاملا خلاصه، آن چه را که برندتان هست نشان دهید. بنابراین باید به این موضوع دقت زیادی بکنید. لوگویی که شما طراحی می کنید؛ نشان دهنده فرهنگ سازمانی شما هم می باشد که شما وظیفه دارید لوگو را به گونه ای طراحی کنید که افرادی که آن را می بینند تا حدود زیادی درکی از هویتی که دارید و کاری که انجام می دهید داشته باشند. در غیر این صورت نمی توانید در کارتان موفق شوید. برندهای موفق که لوگوهای بسیار موفقی طراحی کرده اند؛ همگی دارای چنین ویژگی بوده اند. همه این برندها لوگوهایشان را به گونه ای طراحی کرده اند که شما با نگاه کردن به آنها می توانید هویت برندو فرهنگ سازمانی این شرکت ها را تا حدود زیادی تشخیص دهید. بنابراین علاوه بر طراحی لوگو به شیوه باکیفیت باید حتما این موضوع را هم درنظر داشته باشید که لوگوی شما نشان دهنده هویت برند و فرهنگ سازمانی شما می باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد