طراحی لوگو یکی از مهم ترین بخش های برندینگ می باشد. لوگو در حقیقت تعیین کننده هویت برند و ماهیت سازمان شما می باشد بنابراین برای اینکه بخواهید یک لوگوی مناسب طراحی کنید نیاز است که وقت و انرژی زیادی را بگذارید. لوگویی که شما برای برندتان طراحی می کنید تا مدت ها همراه با برند شما می ماند و حتی در بسیاری از مواقع خودش تبدیل به یکی از اجزای جدایی ناپذیر برند شما می شود. بنابراین خیلی مهم است که به چگونگی طراحی کردن آن اهمیت دهید. برندی که دارای یک لوگویی باشد که به خوبی طراحی شده است می تواند مخاطبین و مشتریان را به خودش جلب کند. در این صورت است که برندی که دارای طراحی مناسبی نباشد؛ نمی تواند به اندازه کافی مخاطبین را به خودش جلب کند و حتی در برخی از موارد ممکن است منجر به دور شدن آنها هم بشود. پس طراحی مناسب لوگو از موارد مهمی است که برندها باید به آن توجه کنند و لوگویی طراحی کنند که دارای طراحی قوی باشد که منجر به جلب شدن مخاطبین و مشتریان شود. در این پست قصد داریم تا 10 قانون طلایی را که شما برای طراحی کردن برند باید درنظر داشته باشید به شما ارایه کنیم:
شما به عنوان یک طراح لوگو باید در درجه اول اصول کار طراحی خودتان را مشخص نمایید. اول از همه باید مشخص کنید که مخاطبین شما چه کسانی هستند و چه خواسته هایی دارند و همچنین باید مشخص کنید که شما به عنوان یک فردی که می خواهد لوگو طراحی کند؛ باید چه نوع شرکتی را مدنظر داشته باشید. چون همانطور که می دانید؛ حتی در صورتی که شما به صورت تمام و کمال مشخص کرده باشید که شرکت و برندتان چکار می کند؛ بازهم ممکن است مشتریانی داشته باشید که با هم کاملا متفاوت باشند و حتی ممکن است مشتریانی که مربوط به یک جنبه از کار شما باشند هم از نظر حرفه ای کاملا متفاوت باشند. بنابراین باید به عنوان اولین قدم، اصول کار طراحی لوگو را مشخص کنید.
برای این که کار مشخص کردن اصول طراحی برای شما آسان تر شود؛ می توانید از مخاطبین خودتان بخواهید که درباره شرکت شما نظر دهند و سعی کنند تا به این سوالات شما پاسخ دهند: شما که هستید و چه می کنید؟ چگونه این کار را انجام می دهید؟ چه چیزی باعث می شود که شما متفاوت باشید؟ به چه چیزی از همه بیشتر اهمیت می دهید؟ اصلا برای چه شرکتتان را تشکیل داده اید؟
این سوالات در ابتدا ممکن است به نظر کمی ابتدایی بیایند ولی حقیقت این است که پاسخ دادن به این سوالات می تواند بسیار تعیین کننده باشد و منجر به سوالات بیشتری شود. آن چه که شما از این سوالات می فهمید می تواند به شما کمک کند تا یک شیوه مناسبی برای طراحی پیدا کنید.
شرکت هایی مانند مرسدس و یا وولمارک شرکت هایی بودند که هنگامی که خواستند لوگوهایشان را طراحی کنند؛ این کار را با دقت بسیار زیادی انجام دادند و در ابتدا مشخص کردند که مخاطبینشان دقیقا که هستند و چه می خواهند. و سپس سعی کردند تا بر اساس این مخاطبین لوگوهای مناسب را طراحی کنند. این شرکت ها به اندازه ای در طراحی لوگو موفق شدند که لوگوهایشان تبدیل به یکی از مهم ترین بخش های دارایی هایشان شد.
یکی از روش های طراحی کردن لوگو این است که به جای این که سعی کنید تا از ابزارهای کامپیوتری برای این کار استفاده کنید؛ خودتان با استفاده از قلم و کاغذ این کار را انجام دهید. این کار می تواند به شما کمک کند تا کار طراحی را راحت تر انجام دهید و از مغز خودتان برای این کار هم کمک بیشتری بگیرید. همچنین این کار به شما کمک می کند تا چشمانتان را از نگاه کردن به مانیتورها (مانیتورهایی که تمام زندگی ما را گرفته است) نجات دهید و آنها را به کاغذ خیره کنید که این خودش هم برای چشمان شما و هم برای مغزتان یک استراحت خوبی می شود. اما از آن مهم تر این است که این طراحی های ساده را که از مغزتان ناشی می شود و بر روی کاغذ می آورید دست کم نگیرید. شاید از این طراحی ها باشد که یک طراحی مناسب برای لوگو تولید شود که از همه طراحی ها بهتر باشد. این کار حتی به شما کمک می کند تا بدون مشکلات طراحی با استفاده از کامپیوتر، طرح کلی کارتان را با سرعت بیشتری بکشید بنابراین در کارتان سرعت بیشتری داشته باشید. بنابراین از این به بعد در صورتی که نیمه شب از خواب بیدار شدید و به سراغ این طراحی ها رفتید و یک طراحی کشیدید؛ به آن توجه زیادی بکنید چون ممکن است این طرح، طرح مناسبی برای شما باشد. فراموش نکنید که همیشه برای تبدیل کردن این طرح به یک طرح کامپیوتری فرصت خواهید داشت.
همچنین در صورتی که به استفاده از روش قلم و کاغذ برای طراحی ها عادت کرده باشید؛ می توانید راحت تر از گذشته این طرح را به همکارانتان نشان دهید چون یکی از بهترین و موثرترین روش ها برای ارایه کردن این طرح ها به همکارانتان این است که از قلم و کاغذ استفاده کنید.
یکی از معروف ترین برندهای دنیا، یعنی موزیلا فایرفاکس، طراحی لوگوی خودش را به این صورت تولید کرده است!
درست است که رنگ و رنگ آمیزی لوگوها یکی از پارامترهای بسیار مهم است که می تواند تاثیر بسیار زیادی را بر روی کیفیت کار شما داشته باشد؛ اما در صورتی که می خواهید شکل کلی لوگو را طراحی کنید؛ بهتر است از همان ابتدا کار را به صورت سیاه و سفید شروع کنید و سپس رنگ را به کار اضافه کنید. این کار منجر می شود که بر روی شکل کلی که می خواهید طراحی کنید تمرکز و توجه زیادی داشته باشید. در صورتی که شما برای طراحی کردن لوگویتان یک ایده نامناسبی داشته باشید؛ وقتی که رنگ به آن اضافه می کنید نمی توانید انتظار داشته باشید که این طراحی شما بهتر شده باشد. همچنین در صورتی که یک ایده ای بسیار جذاب و جالب دارید؛ درست است که رنگ آمیزی کردن آن به شما کمک می کند ولی باز هم بدون رنگ جذاب است. بنابراین بهتر است که کار را در ابتدا به صورت سیاه و سفید آغاز کنید و رنگ به آن اضافه نکنید و سپس کم کم سعی کنید به آن رنگ هم اضافه کنید. البته همانطور که اشاره شد اضافه کردن رنگ به تصاویر لوگو را باید به عنوان یکی از پارامترهای بسیار مهم و کلیدی درنظر بگیرید که تاثیر بسیار زیادی را بر روی کار شما دارد و شما هنگامی که خواستید به کارتان رنگ اضافه کنید باید توجه کنید که رنگ هایی را مورد استفاده قرار دهید که از همه بیشتر مرتبط با کارتان باشند و همچنین باید از روانشناسی رنگ استفاده کنید (که این خودش داستانی جدا دارد) ولی برای انجام دادن طراحی اولیه بهتر است در ابتدا کار را به صورت سیاه و سفید انجام دهید.
وظیفه شما به عنوان طراح لوگو این است که کاری کنید که طراحیتان متناسب با کاری که برندتان انجام می دهد باشد. شما باید کاری کنید که ایده هایی که برندتان دارد و فعالیت هایی که برندتان انجام می دهد را به صورت خلاصه در این طراحی ارایه کنید. بنابراین نباید طراحیتان به گونه ای باشد که با این ایده ها و فعالیت ها ارتباط کمی داشته باشد. به عنوان مثال در صورتی که شما یک رستوران دارید؛ باید از خطوط و شمایلی استفاده کنید که مرتبط با رستوران و غذا خوردن می باشد و نباید کاری کنید که این طراحی به عنوان مثال بیمارستانی برای معلولین را یادآوری کند!!!
در صورتی که بخواهید طراحی خودتان را به گونه ای انجام دهید که با صنعتی که در آن کار می کنید و یا تجارتتان ارتباطی نداشته باشد؛ نمی توانید انتظار داشته باشید که این کار به درستی انجام شود و بدون تردید نتیجه مطلوبی را هم از این کار نخواهید گرفت. شما باید یک دیدگاه عمیقی نسیت به کاری که می خواهید انجام دهید داشته باشید و سعی کنید طراحی را بر اساس این کاری که می خواهید انجام دهید ارایه کنید در غیر این صورت موفق نخواهید شد کارتان را به درستی انجام دهید. هرچقدر که لوگوی شما متناسب تر با فعالیتی که انجام می دهید باشد می توانید انتظار داشته باشید که به همان اندازه هم افرادی که جلب تجارت شما می شوند بیشتر باشدبه این دلیل که آنها انتظار دارند لوگو دقیقا نشان دهنده همان چیزی باشد که شما هستید. در صورتی که غیر از این باشد نمی توانید وظیفه خودتان را به عنوان فردی که کارش طراحی لوگو است انجام دهید و بدون تردید در کارتان شکست می خورید و مخاطبین زیادی پیدا نخواهید کرد.