هنگامی که به فردی که بر زندگی شما تاثیر داشته است فکر می کنید، به احتمال زیاد تصویری از ظاهر و قیافه این فرد در ذهنتان می آید. این موضوع زمانی که پای برندها در میان باشد هم به همین شکل است. به این معنی که هنگامی که به برندی فکر می کنیم که تاثیر زیادی بر روی ما داشته است؛ قبل از هر چیزی تصویر لوگویی که مربوط به آن برند بوده است در ذهنمان می آید.
این روزها تعداد شرکت ها و برندهایی که برای این که مخاطبین بیشتری را به سمت خودشان جلب کنند با هم رقابت می کنند زیادتر شده است. بنابراین اهمیت داشتن لوگو از گذشته خیلی بیشتر شده است به این دلیل که شرکت های مختلف برای این که بخواهند خودشان را از شرکت های دیگر جدا کنند و با آنها قاطی نشوند، باید از لوگوهایی متفاوت با هم و متمایز استفاده نمایند.
در صورتی که بخواهید شرکتی داشته باشید که در کار بازاریابی و به طور کلی در کار تجارت موفق شود؛ نیاز دارید که کار طراحی لوگو را به بهترین شکل ممکن به انجام برسانید. ممکن است شما برای خودتان یک لوگویی داشته باشید و قصد داشته باشید که طراحی لوگوی خودتان را تغییر دهید تا بهتر و موثر تر شود. ممکن هم هست که بخواهید برای خودتان یک لوگویی از همان ابتدا طراحی کنید. در هر دو صورت، این سوال به احتمال زیاد به ذهن شما می آید که: چگونه می توان یک طراحی لوگو را به بهترین شکل ممکن انجام داد؟ و چگونه می توان لوگویی طراحی کرد که نشان دهنده جوهره فرآورده هایی که تولید می کنید؛ افرادی که هستید و یا برندی که دارید باشد؟
در این پست قصد داریم تا به این سوال پاسخ دهیم:
لوگوی شما در حقیقت پل ارتباطی تجارت شما (برند شما) با دنیای بیرون است. شما با استفاده از این پل ارتباطی می توانید با دنیای بیرون ارتباط برقرار کنید. در صورتی که بتوانید این ارتباط را بهتر برقرار کنید احتمال این که مردم آمادگی بیشتری داشته باشند برای اینکه آنچه را که شما به آنها پیشنهاد می کنید دریافت کنند بیشتر می شود. در صورتی که شما بخواهید یک طراحی مناسب برای لوگو داشته باشید؛ باید مهارت های مختلف و پیچیده ای در زمینه طراحی داشته باشید و همچنین بدانید که چگونه از این مهارت ها استفاده کنید.
باید این نکته را درنظر داشته باشید که هر فردی که در زمینه طراحی مهارتی داشته باشد می تواند برای خودش یک لوگو طراحی کند ولی برای این که لوگویی داشته باشید که ویژگی های مناسب را داشته باشد؛ شما نیاز دارید تا تمام جنبه های طراحی لوگو را درنظر داشته باشید. این که شما در تمام جنبه های طراحی لوگو دارای مهارت لازم باشید خیلی مهم است به این دلیل که درست است که طراحی لوگو تنها یک بخش کوچکی از برندینگ می باشد ولی فراموش نکنید که لوگویی که شما طراحی می کنید در تمام مراحل کار به عنوان یکی از اجزای جدایی ناپذیر برندتان باقی می ماند و همچنین همانطور که می دانید؛ طراحی لوگو به عنوان بخشی از هویت برند که در معرض نمایش عمومی قرار می گیرد وجود خواهد داشت. بنابراین باید خیلی در رابطه با طراحی لوگو دقت داشته باشید.
طراحی لوگو باعث می شود که شرکت های مختلف بتوانند هویت خودشان را از شرکت های مشابه جدا کنند و هویت خودشان را به عنوان یک هویت مستقل نشان دهند. لوگوی یک شرکت و برند متشکل از المان هایی است که همگی با هم کار می کنند تا همزمان با هم یک تصویر کلی را در ذهن ما از برند مورد نظر ایجاد کنند. این تصویر بستگی به شرکت موردنظر می تواند بر روی لباس های ویژه، تصاویری که بر روی وسایل حمل و نقل هستند، کارت های تجاری، فرآورده های شرکت، تصاویر مختلف، تصاویر موجود بر روی فنجان های قهوه و بسیاری از موارد دیگر وجود داشته باشد. بنابراین اهمیت طراحی کردن یک لوگویی که بتواند به خوبی توجه افرادی که به آن نگاه می کنند را جلب کند بر کسی پوشیده نمی باشد.
تحقیقاتی که در زمینه روانشناسی انجام گرفته اند نشان داده اند که هنگامی که ما انسانها برای اولین بار به یک تصویری نگاه می کنیم که شامل هم متن و هم تصاویر می باشد، قبل از این که به متن آن نگاه کنیم به تصاویر و رنگ ها نگاه می کنیم و در صورتی که این تصاویر و رنگ ها به قدر کافی برای ما جذاب باشند که توجه ما را به خودشان جلب کنند، سپس به سراغ مرحله خواندن می رویم.
بنابراین از بحث بالا می توان این گونه نتیجه گرفت که در هر شرکتی (اصلا مهم نیست که مربوط به چه صنعتی باشد) نکته خیلی مهم در تصویر برند، "لوگو" می باشد.
کار شما به عنوان طراحان لوگو این است که تمام هویت و ماهیتی که برند دارد را به صورت اشکال و رنگ هایی درآورید که بتوانند تا جایی که ممکن است این ماهیت و هویت برند را به خوبی به افرادی که به این شکل ها نگاه می کنند انتقال دهند. به این دلیل که این ارتباط تصویری می تواند نقش بسیار مهمی را در شکل دهی ارتباطی که قرار است میان مشتریان و مخاطبین و برند برقرار شود بازی کند و در صورتی که این کار به درستی انجام شود؛ می توان انتظار داشت که مخاطبین از شرکت راضی شوند و یک ارتباطی در مغز این افراد میان آنچه که تجربه می کنند و افرادی که این تجربه را با آنان سهیم می شوند (منظور برند است) برقرار شود. حتی در بسیاری از موارد تحقیقات ثابت کرده است که لوگوی شرکت در مغز ما در کنار چهره عزیزانمان قرار می گیرد.
بنابراین در صورتی که یک شرکت برای خودش یک لوگوی مناسب داشته باشد در نهایت این لوگو تبدیل به یکی از بهترین دارایی های شرکتش می شود که به این شرکت کمک می کند تا مخاطبین و مشتریان بیشتری را به خودش جلب نماید.