بسیاری از افراد هستند که فکر می کنند که مفهوم لوگو در حقیقت همان مفهوم برند می باشد. خوب این یک اشتباه بسیار بزرگ می باشد! این دو مفهوم با همدیگر متفاوت می باشند و شما نباید آنها را از هم جدا کنید. برای این که لوگوی مناسبی طراحی کنید باید قبل از هر چیزی برندتان را تعریف کنید و سعی کنید بر این اساس لوگو را طراحی کنید؛ نه این که برند و لوگو را با هم طراحی کنید!
بهترین و بادوام ترین طراحی های لوگو طراحی هایی بوده اند که به ساده ترین شکل ممکن انجام شده اند. چنین لوگوهایی برای سال های طولانی مانده اند و همواره محبوبیت داشته اند. بنابراین شما باید سعی کنید تا لوگویتان را تا جایی که می توانید به شیوه ای ساده طراحی کنید. در صورتی که لوگوهایی که طراحی می کنید ساده باشند؛ می توانید انتظار داشته باشید که میزان دوام و پایداری آنها زیاد باشد در غیر این صورت ممکن است با مشکل مواجه شوید.
برخی از بهترین لوگوهایی که طراحی شده اند لوگوهایی بوده اند که بر اساس نظرات کارکنانی که در شرکت بوده اند طراحی شده اند. شما برای این که یک لوگوی مناسبی طراحی کنید می توانید از نظرات این افراد هم کمک بگیرید. مشاوره کردن با این افراد برای شما یک ویژگی مثبت دیگر هم دارد و آن هم این است که هنگامی که با آنها درباره طراحی لوگو مشاوره می کنید؛ آنها احساس می کنند که شما به نظرات آنها اهمیت داده اید و همین باعث افزایش میزان بازدهی آنها می شود.
در بسیاری از موارد، نام و لوگوی یک شرکت در حقیقت اولین برخوردی است که یک مشتری با این شرکت دارد. بنابراین خیلی مهم است که بررسی کنید که می خواهید چه احساسی را در این اولین برخورد به مخاطبین بدهید. آیا می خواهید احساس شادی و نشاط را به آنها القا کنید؟ و یا این که می خواهید احساس اطمینان و آرامش را به آنها بدهید؟ و غیره. این یکی از مهم ترین بخش ها در طراحی لوگو است که مشخص کنید که می خواهید چه احساسی را به مخاطبین بدهید.
هر برندی یک داستان برای خودش دارد. در حقیقت بهتر است بگوییم هر شرکتی برای خودش یک داستان دارد که شما باید سعی کنید این داستان را در ذهن خودتان یک بار دیگر مرور کنید و بر این اساس در کار طراحی لوگو پیش بروید. وقتی که داستان برندتان را برای خودتان بازگو می کنید می توانید انتظار داشته باشید که در کار طراحی لوگو موفق تر شوید به این دلیل که مرور کردن این داستان به شما انگیزه می دهد.
شما باید لوگو را به گونه ای طراحی کنید که در اذهان افراد بماند. در صورتی که چنین لوگویی داشته باشید؛ می توانید انتظار داشته باشید که تعداد مشتریانتان افزایش پیدا کند. در صورتی که لوگویی که شما طراحی کرده اید به گونه ای طراحی شده باشد که زود از خاطره آنها برود؛ در این صورت نمی توانید انتظار داشته باشید که بر تعداد افرادی که حقیقتا مشتری شما می باشند اضافه شده باشد. بنابراین حتما این موضوع را درنظر داشته باشید.
از پارامترهایی که به هنگام طراحی کردن لوگو باید درنظر داشته باشید این است که باید طراحی این لوگو به شیوه ای باشد که با ارزش های سازمانی که در شرکت شما وجود دارد همخوانی داشته باشد. در صورتی که لوگویی طراحی کنید که با ارزش های سازمانی شرکتتان مطابقت نداشته باشد نمی توانید انتظار داشته باشید که این لوگو برای شما لوگوی مناسبی می باشد. بنابراین برای موفق شدن در این کار باید حتما لوگو را متناسب با ارزش های سازمانیتان طراحی نمایید.
تحقیقات نشان داده اند که لوگوهایی که در آنها از طراحی های مینیمالیستی استفاده می شوند نسبت به لوگوهایی که طراحی های بزرگ و بسیار پیچیده دارند طرفداران بیشتری دارند. بنابراین بهتر است سعی کنید طراحی لوگوی خودتان را به این روش انجام دهید و در آن از طراحی های مینیمالیستی استفاده کنید. می توانید برای این کار از افرادی که در چنین زمینه هایی تخصص دارند کمک بگیرید و از آنها بخواهید که در این طراحی های مینیمالیستی به شما کمک کنند.
شما برای این که یک طراحی لوگویی داشته باشید که برای مخاطبین جذاب باشد می توانید از شیوه های مختلف استفاده کنید. به عنوان مثال می توانید از تلفیقی از رنگ هایی که به نظرتان بر روی ذهن مخاطبین اثر مثبت دارند به همراه شکل هایی که به نظرتان این افراد را به خودشان جلب می کنند استفاده کنید. برای این کار نرم افزارهای زیادی هستند که شما می توانید با مراجعه کردن به این نرم افزارها کار طراحی را بهتر از گذشته انجام دهید.
شما باید طراحی لوگو را به شیوه ای انجام دهید که برای تمام افرادی که به آن نگاه می کنند قابل درک باشد. در صورتی که لوگوی شما تنها برای تعداد کمی از افراد قابل درک باشد؛ نمی توانید انتظار داشته باشید که در این کار موفق شوید. برای این که لوگوها را به شیوه ای طراحی کنید که برای دیگران قابل درک باشند می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید از جمله این که می توانید از مفاهیمی در طراحی آنها استفاده کنید که مربوط به مفاهیم روزمره و همه فهم می باشد.
شما باید ایده ای را برای طراحی کردن لوگو داشته باشید. این ایده شدیدا با پیامی که مایل هستید از این طریق به مخاطبین و مشتریانتان بدهید مرتبط است. برای این که بتوانید چنین ایده ای را به آنها بدهید باید اول از همه درک کنید که این ایده چیست و قرار است چه ایده ای را به آنها انتقال دهید. در صورتی که درک کردید که این ایده ای که می خواهید انتقال دهید چیست بهتر می توانید پیامتان را انتقال دهید.
شما باید در ابتدا نسخه های زیاد اولیه ای را از لوگویتان آماده کنید و سعی کنید تا این نسخه ها را بررسی کنید تا از میان آنها نسخه ای را که به نظرتان از همه بهتر برای این کار مناسب است آماده کنید. شما به هنگام آماده کردن این نسخه ها باید پارامترهای مختلف و متفاوت زیادی را درنظر داشته باشید به عنوان مثال باید احساساتی را که قرار است القا کنید بررسی کنید و مشخص کنید که باید چه احساسی را به مخاطبین القا کنید.
یکی از مهم ترین پارامترهایی که در طراحی کردن لوگو تاثیر بسیار زیادی دارد؛ پارامتر رنگ ها می باشد. در صورتی که شما بتوانید از رنگ های مختلف استفاده کنید؛ می توانید انتظار داشته باشید که کیفیت کارتان بالا برود. اما در صورتی که از رنگ ها به خوبی استفاده نکنید نمی توانید انتظار داشته باشید که در کارتان موفق شوید. بنابراین سعی کنید حتما تاثیر استفاده از رنگ ها را درک کنید و از رنگ هایی استفاده کنید که برای کارتان موثر می باشد.
یکی دیگر از نکته هایی که به هنگام طراحی کردن لوگوها خیلی باید به آن توجه داشته باشید این است که باید اهمیت نوع فونتی که برای متن ها مورد استفاده قرار می دهید را بدانید. در صورتی که می خواهید لوگویی ایجاد کنید که دارای کیفیت خوبی باشد؛ بهترین کار این است که به نوع فونتی که برای آن بکار می برید نیز توجه کنید. در این صورت می توانید کیفیت کارتان را افزایش دهید و لوگویی ایجاد کنید که دارای جذابیت زیادی باشد و توجه مخاطبین زیادی را به خودش جلب نماید.
یک لوگوی مناسب برای یک شرکت در حقیقت می تواند به عنوان ابزاری بکار برده شود که این شرکت با رقبای خودش مبارزه کند. هنگامی که شما یک لوگوی مناسبی برای خودتان پیدا کنید می توانید نسبت به تجارت های دیگر در این زمینه موفق تر عمل کنید. بنابراین سعی کنید به هنگامی که می خواهید برای خودتان یک لوگو انتخاب کنید این موضوع را درنظر داشته باشید که شرکت شما باید به گونه ای باشد که از طریق این لوگو از دیگر شرکت ها جلو بزند و مخاطبین آن را بیشتر انتخاب کنند. بنابراین تا جایی که ممکن است آن را متفاوت طراحی کنید.