هنرگرافیک و طراحی لوگو

هنرگرافیک و طراحی لوگو

هنرگرافیک و طراحی لوگو

هنرگرافیک و طراحی لوگو

5 نکته کلیدی که باید در طراحی لوگو درنظر داشته باشید!

5 نکته کلیدی که باید در طراحی لوگو درنظر داشته باشید!


1) رقبای خودتان را بشناسید.

قبل از اینکه حتی شروع به کار کردن بر روی مفهوم طراحی لوگو بکنید باید تضمین کنید که به اندازه کافی در زمینه بازار و رقبایی که ممکن است در این زمینه داشته باشید تحقیق کرده اید. برای این کار می توانید از همکاران خود بخواهید تا اطلاعاتی را درباره رقبایتان به شما بدهند. شما باید تمام لوگوهایی را که در این زمینه ایجاد شده اند (لوگوهایی که مرتبط با شرکت ها و برندهایی هستند که شما آنها را رقیب خودتان می دانید) جمع آوری کنید و آنها را بررسی کنید. این کار از دو جنبه برای شما اهمیت دارد. اول اینکه به شما کمک می کند تا اطلاعات جامعی را درباره لوگوهایی که در این زمینه ساخته شده اند داشته باشید و دوم اینکه می تواند به شما کمک کند تا طرح هایی جدید از طراحی لوگوهای جدید را برای خودتان ایجاد کنید. البته در ارتباط با نکته دوم بهتر است این موضوع را هم در ذهن داشته باشید که لوگوهایی که از همه لوگوها بیشتر موفق بوده اند لوگوهایی بوده اند که در آن طراحان سعی کرده اند روند معمولی را تغییر دهند و "متفاوت" فکر کنند.

2) سوالات درست بپرسید

داشتن یک استراتژی مناسب می تواند یکی از بخش های مهم و اساسی برای کار طراحی لوگو توسط شما باشد. البته اینکه قرار است چگونه استراتژی برای خودتان داشته باشید معمولا بستگی به ابعاد پروژه شما دارد ولی همه کارها معمولا با پرسیدن سوالات کلیدی از خودتان شروع می شود.

برخی از سوالاتی که شما در این زمینه می توانید از خودتان بپرسید شامل موارد زیر می باشد:

- اصلا ما برای چه این تجارت را ایجاد کرده ایم و برای چه اینجا جمع شده ایم؟

- ما در این شرکت دقیقا چکار می کنیم؟ و چگونه این کار را انجام می دهیم؟

- آیا مزیت رقابتی داریم که باعث شود که با دیگر شرکت ها متفاوت شویم؟ این مزیت رقابتی چیست؟

- ما اینجاییم که نیازهای چه افرادی را برطرف کنیم؟

- ما از همه بیشتر به چه چیزی اهمیت می دهیم و چه چیزهایی در تجارت ما برای ما باارزش است؟

- هویت برند ما چگونه است و فرهنگ سازمانی در شرکت ما به چه صورتی تعریف می شود؟

در صورتی که به این سوالات پاسخ دهید می توانید قدم های مثبت خوبی را به سمت پیشبرد کار طراحی بردارید.

3) در طول فرآیند کلی انعطاف پذیر باشید.

هنگامی که شما برای خودتان یک استراتژی مناسبی طراحی کردید، اکنون زمان آن رسیده است که آن را عملی کنید. اما فراموش نکنید که استراتژی که شما برای خودتان طرح ریزی کرده اید دیگر آیه ای نیست که از آسمان آمده باشد! شما باید نسبت به تغییرات این استراتژی (که ممکن است به دلایل مختلفی انجام شود) انعطاف پذیر باشید. شما نباید در مقابل این استراتژی این گونه جهت گیری داشته باشید که انگار این استراتژی را بر روی سنگ نوشته اید و دیگر قابل تغییر نیست! ممکن است برخی از استراتژی هایی که شما برای طراحی کردن لوگو برای خودتان ترتیب دیده اید در ظاهر به صورت نظری کار کنند اما هنگامی که پای عمل در میان بیاید این استراتژی ها کار نکنند ویا مشکلی برای شما پیش بیاید. بنابراین شما باید حتما حالت رویکرد انعطاف پذیری را نسبت به طراحی هایتان داشته باشید و همیشه بدانید که ممکن است داستان به این شیوه ای که شما فکر می کرده اید پیش نرود بنابراین باید همیشه آماده باشید که برنامه های خودتان را تغییر دهید.

4) به طرح های اولیه خودتان توجه کنید

طراحی لوگو به طور کلی در سال های 1960 به صورت گسترده مورد توجه قرار گرفت. در آن زمان امکانات طراحی های کامپیوتری به هیچ عنوان وجود نداشت بنابراین آنها مجبور بودند تا این طراحی ها را با استفاده از قلم و کاغذ و با کمترین امکانات انجام دهند. البته بسیاری از برندهای معروف دنیا در همان زمان و با استفاده از همان امکانات برای خودشان یک لوگوی مناسب طراحی کردند و این لوگو برای آنها موفقیت زیادی به همراه داشت و همچنین دارای دوام زیادی هم بود. بنابراین در صورتی که شما طراحی خودتان را با قلم و کاغذ انجام می دهید؛ به این طراحی احترام بگذارید! فکر نکنید که این نوع طراحی کاربرد و تاثیری ندارد به این دلیل که حقیقت چیزی کاملا متفاوت است. حقیقت این است که در بسیاری از موارد استفاده از این روش حتی از روش طراحی با استفاده از کامپیوتر و نرم افزارهای کامپیوتری بهتر هم می باشد بنابراین اصلا مانعی ندارد که شما از این نوع طراحی ها در کار استفاده کنید. حتی در بسیاری از موارد انجام طراحی به این شیوه می تواند منجر به طراحی های مناسب تری برای شما شود.

5) نقش همه جانبه لوگو را فراموش نکنید.

بسیاری از شرکت ها هستند که فکر می کنند که لوگو تنها یک نماد برای تجارت و برند است و خیلی به آن اهمیت نمی دهند. این در صورتی است که لوگو در حقیقت بخشی از هویت برند شما می باشد. شما باید به طراحی لوگو اهمیت بسیار زیادی بدهید به این دلیل که هنگامی که لوگو طراحی می کنید در حقیقت دارید بخشی از برندتان را طراحی می کنید! در بسیاری از موارد، اولین برخوردی که مشتریان و مخاطبین با شرکت ها و برندها دارند از طریق لوگوهایی است که این شرکت ها و برندها دارند. بنابراین در صورتی که شما برای برند خودتان یک لوگوی مناسبی داشته باشید می توانید کاری کنید که این اولین برخورد برای مخاطبین و مشتریان جذاب باشد و منجر به این شود که آنها بتوانند مشتری شما شوند. در حقیقت لوگو یکی از مهم ترین عواملی است که می تواند در جلب کردن مشتریان بالقوه و یا پراندن آنها تاثیر داشته باشد. شرکتی که فرآورده های خوبی تولید می کند باید برای خودش لوگوی منحصر به فرد و باکیفیتی هم داشته باشد تا هم از شرکت های رقیب تمایز داده شود و هم هویت مشخصی داشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد