چه چیزی باعث می شود که یک لوگوی خوب داشته باشیم؟
همان طور که می دانید، داشتن یک لوگوی خوب یکی از مهم ترین ویژگیهایی است که یک شرکت یا برند می تواند داشته باشد. در حقیقت داشتن یک لوگوی خوب است که باعث می شود که برند و یا یک شرکت معروف شود. در صورتی که برندی وجود داشته باشد که از نظر کیفیتی بسیار مناسب عمل کند ولی برای خودش یک لوگوی خوب نداشته باشد؛ کارش به تباهی میکشد! اما در صورتی که برندی باشد که کیفیت خدمات و کالاهای تولیدی آن معمولی باشد اما در عوض برای خودش یک لوگوی خوب داشته باشد؛ میتوان انتظار داشت که در کارش موفقیت آمیز عمل کند. بنابراین وجود یک لوگوی مناسب برای یک برند یکی از بهترین و مناسبترین نکته هایی است که باید درنظر داشته باشند. بنابراین همان طور که گفتیم، طراحی لوگو، به عنوان یکی از مهم ترین بخش ها و کلیدی ترین بخشها در برندینگ، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و لذا باید جدی گرفته شود. از این رو خیلی مهم است که مهارتها و علوم مرتبط با طراحی مناسب لوگو را درک کنیم. باید گفت که در صورتی که شما بتوانید این مهارتها را درک کنید، میتوانید در کارتان موفق شوید و بنابراین میتوانید انتظار داشته باشید که برندی داشته باشید که از مشهوریت زیادی برخوردار باشد. بنابراین در این مقاله قصد داریم تا نکته هایی را که برای طراحی مناسب یک لوگو باید درنظر داشته باشید؛ ارایه کنیم:
1) سعی کنید میان رنگهایی که در طراحی وجود دارد؛ توازن لازم را برقرار سازید.
اولین نکته ای که در طراحی لوگو باید به آن توجه کنید این است که توازن مناسب را میان رنگها برقرار سازید. این موضوع خیلی اهمیت دارد. برای این کار میتوانید در ابتدا لوگوی مربوط به یکی از برندهایی را که بسیار موفق است انتخاب نمایید و سعی کنید به طرح ها و رنگهایی که در آن وجود دارد نگاهی بیندازید. به عنوان مثال لوگوی مربوط به BP، به شکل بسیار هنرمندانه ای رنگ های سبز و زرد را با هم ترکیب کرده است.
شما نیز می توانید همین کار را بکنید. شما باید این رنگها را به شکل هنرمندانه ای به گونه ای با هم ترکیب کنید که یک شکل همگن ایجاد شود که چشم مخاطب را بگیرد و کاری کند که این مخاطب به آن توجه کند.
2) سعی کنید با استفاده از رنگها، تغییرات زیادی در طراحی ایجاد کنید.
یکی دیگر از نکتههایی که در این زمینه باید درنظر داشته باشید این است که شما میتوانید با استفاده از رنگها، تغییرات زیادی ایجاد کنید. ایجاد کردن تغییر با استفاده از رنگها بسته به این دارد که تا چه میزان موضوع روان شناسی رنگها را یاد گرفته باشید. در صورتی که شما بتوانید به خوبی این موضوع را درک کرده باشید؛ می توانید به راحتی از این رنگ ها استفاده کنید تا کارتان را بهتر انجام دهید و تأثیرگذاری بیشتری داشته باشید. البته نباید فراموش کنید که وقتی که از رنگها استفاده میکنید باید به موضوع ارتباطی که شکل و طراحی و حتی استفاده از رنگها با شرکت شما خواهد داشت هم توجه داشته باشید و رنگ ها را به شکلی انتخاب کنید که مرتبط با کارتان باشند.
3) به نوشته های لوگو توجه کنید.
لوگوی یک شرکت، در حقیقت مانند پنجره ای است که مشتریان و مخاطبین و به طور کلی تمام افراد می توانند شرکت شما را از طریق این پنجره ببینند؛ اما حقیقت این است که کار به اینجا ختم نمیشود! در واقع باید گفت که یکی از مهم ترین نکته هایی که در طراحی لوگو باید به آن توجه داشته باشید؛ متن هایی است که در آن نوشته شده است. این متن ها باید به گونه ای نوشته شوند که داستان شما و شرکت شما را به شیوه ای گیرا و مناسب برای افرادی که آن را برای اولین بار می خوانند تعریف کنند. انجام این کار ممکن است به نظر کمی سخت بیاید ولی کم کم به آن عادت خواهید کرد. این بخش یکی از سخت ترین بخش هایی است که طراحان به هنگام طراحی لوگو با آن مواجه می شوند.
4) سعی کنید در فضاهای سفید، تعادل ایجاد کنید.
هنگامی که می خواهید لوگو طراحی کنید، یکی از مهم ترین نکته ها باید این باشد که در استفاده از فضاهای سفید متعادل عمل کنید. در صورتی که بتوانید چنین تعادلی را در این کار ایجاد کنید؛ موفقیت شما حتمی خواهد بود. بنابراین باید سعی کنید تا طراحی لوگو را به شیوه ای انجام دهید که برایتان بهترین نتیجه را می دهد. در صورتی که در طراحی لوگو تمام اجزا به گونه ای از هم فاصله داشته باشند؛ نمیتوانید کار را به آن شکلی که میخواهید انجام دهید. همچنین لوگوهایی هم که به گونه ای طراحی شده اند که در آن اجزا همه کنار هم هستند؛ کار طراحی دشوار می باشد. بنابراین سعی کنید در استفاده کردن از فضای سفید در طراحی لوگوها، حداکثر تلاش خودتان را بکنید که بهترین تعادل ایجاد شود.
5) بین تمام المانهای طراحی تعادل ایجاد کنید.
یکی دیگر از کارهایی که در این زمینه باید انجام دهید این است که بین تمام المانهای طراحی، تعادل ایجاد کنید. این کار باعث میشود که در یک نگاه کلی، لوگو به نظرتان جذابتر باشد. یکی از مهم ترین عواملی که باعث می شود که این تعادل میان اجزا و المان های طراحی لوگو ایجاد شود؛ ایجاد کردن هارمونی میان اشکال، فضاهای سفید، نوشته ها و رنگها میباشد. در صورتی که شما بتوانید این تعادل را به این شکل میان این ها ایجاد کنید؛ خواهید توانست تا طراحی لوگو را به بهترین شکل ممکن به انجام برسانید.
و در آخر این که:
با این که توصیه هایی که در بالا درباره طراحی لوگو ارایه شد عوامل کلیدی هستند؛ باز هم عوامل زیاد دیگری هستند که در این جا آورده نشده اند؛ ولی در مجموع با عمل کردن به این عوامل میتوانید انتظار داشته باشید که لوگویتان به موفقیت دست یابد.