هنرگرافیک و طراحی لوگو

هنرگرافیک و طراحی لوگو

هنرگرافیک و طراحی لوگو

هنرگرافیک و طراحی لوگو

انواع لوگو و سبک های مختلف در طراحی لوگو


انواع لوگو و سبک های مختلف در طراحی لوگو


ما معمولا طراحی لوگو را به یک چیزی که با آن آشنا هستیم محدود می کنیم. ولی حقیقت این است که طراحی لوگو از آن چیزی که فکر می کردید، بسیار متنوع تر و وسیع تر است. طراحی لوگو چیزی بسیار بیشتر از تنها چند نماد و خطوط با فونت های مختلف است؛ انواع مختلف و متنوع زیادی از طراحی های لوگو وجود دارد که یک طراح لوگو می تواند لوگوی خودش را به این شیوه طراحی کند. به هنگام طراحی کردن لوگو، دست طراح باز است و می تواند به شیوه های مختلفی این کار را انجام دهد. باید توجه داشت که طراحی لوگو به طور کلی نقش بسیار مهم و کلیدی در موفقیت یک برند بازی می کند و برندهایی که طراحی لوگوی مناسبی دارند، نسبت به برندهای با لوگوهای نامناسب، از شانس موفقیت بسیار بیشتری برخوردارند. استفاده از لوگوی مناسب باعث می شود که مخاطب به برند مورد نظر جلب شود و همین موضوع نقش کلیدی در موفقیت یک برند و افزایش فروش برند دارد. بنابراین موضوع طراحی لوگو باید به عنوان یک موضوع جدی مورد بررسی قرار بگیرد و به آن اهمیت زیادی داده شود. پس انتخاب کردن نوع صحیح طراحی لوگو از میان طراحی های مختلف برای تضمین اثربخشی لوگو در ارتباط گرفتن با برندتان، موضوع پراهمیتی است. اکنون با این مقدمه، هشت نوع مختلف طراحی لوگو را بررسی می کنیم:

به طور کلی 8 نوع طراحی لوگو داریم. این هشت نوع عبارتند از  نوع طراحی لوگوی مونوگرام، نوع طراحی لوگوی لوگوتایپ، نوع طراحی لوگوی نمادی، نوع طراحی لوگوی ماسکوت، نوع طراحی لوگوی نمادهای ترکیبی، نوع طراحی لوگوی حروف محور، نوع طراحی لوگوی امبلم، نوع طراحی لوگو به روش فونت. هرکدام از این روش ها مزیت ها و معایب مخصوص خودشان را دارند که در ادامه به شکل مختصر آن ها را بررسی می کنیم:



نوع طراحی لوگوی  مونوگرام (Monogram )

یک لوگوی مونوگران، لوگویی است که از حروفی مانند ABO و یا HBO تشکیل شده است. این انواع لوگو را به خوبی می شناسید چون انواع آن را زیاد دیده اید. این لوگوها معمولا کوتاه و مختصر و مفید می باشند و می توان آن ها را با طراحی های مختلف دیگر ترکیب کرد. در صورتی که این نوع لوگو را برای طراحی انتخاب می کنید، مهم است که انتخاب فونت مناسب را همیشه درنظر بگیرید. در این نوع طراحی بهتر است که نوع فونت دلخواه خودتان را مورد استفاده قرار دهید.

نوع طراحی لوگوی لوگوتایپ (Logotype)

این نوع در حقیقت همان نوع اول است که تا حدودی گسترده تر شده است. این نوع لوگوها ساده هستند. در این نوع لوگوها نام برند را نشان می دهند. در این نوع لوگوها هم نوع فونت خیلی مهم است و بهتر است که به سلیقه خودتان نوع فونت را انتخاب کنیم. استفاده از این لوگوها برای برندهایی که دارای نام های ساده هستند و به خاطر آوردن آن ها آسان می باشد بسیار مناسب می باشند.

نوع طراحی لوگوی نمادی (Symbol)

انتخاب نمادها به عنوان لوگو، انتخاب مناسبی ست. معمولا می توان نمادها را با دیگر انواع طراحی لوگو ترکیب کرد. در این نوع طراحی لوگو، تصویری که شما انتخاب می کنید نقشی کلیدی دارد. معمولا باید سعی کنید که از نمادها و تصویرهایی که تکراری هستند و تکرار را به ذهن می آورند خودداری کنید. در عوض، باید نمادهایی را انتخاب کنید که نشان دهنده جوهره ایده برندی باشند که نماینده آن هستند. البته در ابتدا ممکن است این کار به این آسانی هم نباشد ولی کم کم با تکرار و تمرین می توان توانایی این نوع طراحی را افزایش داد. اپل یکی از مثال های واضح  برای این گونه طراحی است.

نوع طراحی لوگوی ماسکوت (Mascot)

این نوع لوگوها معمولا در صنعت تغذیه و صنایع غذایی بکار برده می شوند. ایده اصلی در طراحی این گونه لوگوها این است که یک کاراکتری که برند به عنوان ارایه کننده مرکزی تصویر برند انتخاب کرده اند را نشان می دهند. بهترین زمان کاربرد این لوگوها زمانی است که یک تصویر بانمک و خنده دار پیدا کنند که به برند مورد نظر بخورد.

نوع طراحی لوگوی نمادهای ترکیبی

شاید بتوان گفت که این نوع نمادها معمول ترین نوع طراحی لوگو هستند. لوگوهایی که به شیوه ترکیبی طراحی شده اند، هم از نمادها استفاده می کنند و هم از انواع دیگر لوگوها. با استفاده از این روش می توان تضمین کرد که شناسایی برند را می توان به شیوه های مختلف انجام داد. برندهایی که از چنین روش ترکیبی به عنوان طراحی لوگو استفاده می کنند، می توانند به راحتی برند خودشان را با کاربردهای مختلف تطبیق دهند. در حقیقت در این روش از تمام چهار روشی که در بالا اشاره شد استفاده می شود تا یک طراحی جذاب و دلپسند از برند حاصل آید.

نوع طراحی لوگو حروف محور (Letterform)

در این نوع طراحی ها، بیشتر بر روی یکی از حروفی که در نام برند وجود دارد مانور می دهند. شاید بارزترین مثال برای این نوع طراحی لوگو، لوگوی مربوط به برند مکدونالد باشد. برندهایی که لوگوهایشان را به این شیوه طراحی می کنند، می توانند بقیه نام برند را به شیوه حروفی در برند بیان کنند. به هنگام استفاده از این نوع لوگوها، باید اطمینان داشته باشید که از نوع فونت های مطلوب و مورد پسند استفاده کنید.

نوع طراحی لوگو امبلم (Emblem)

این نوع طراحی به عنوان طراحی لوگو، یکی از اصلی ترین نوع طراحی های لوگو است. و می توان گفت که هنوز هم به عنوان یکی از بهترین انواع طراحی لوگو بکار می رود. در این نوع طراحی های لوگو، از یک شکل (مانند دایره و یا شکل های هندسی دیگر) استفاده می شود و با استفاده از این شکل سعی می شود تا بخش زیادی از فضای کل طراحی لوگو پوشیده شود. این شکل اولیه معمولا دایره است. و سپس درون شکل مورد نظر، حروف دیگری که معمولا شامل نام برند هستند نوشته می شود. تجربه نشان داده است که استفاده از این روش می تواند خیلی موفقیت آمیز باشد.

نوع طراحی لوگو به روش فونت+شکل

این نوع طراحی، در حقیقت مانند طراحی مورد قبلی است با این تفاوت که در این نوع طراحی، از شیوه ساده تری استفاده می شود. در حقیقت این نوع طراحی لوگو طراحی ساده تری از نوع قبلی به حساب می آید. مزیت استفاده از این روش این است که می توان به راحتی شکل مورد نظر را کوچک و بزرگ کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد